Den typiske internet-bruger læser bøger og er socialt aktiv. Det er en konklusionen i en ny undersøgelse, World Internet Project, som dermed afliver myten om den indesluttede nørd, der fuldstændig isolerer sig fra sin omverden.
Det modsatte er faktisk tilfældet - den nye undersøgelse viser, at internet-brugere tilbringer mere tid med sociale aktiviteter end dem, som ikke bruger nettet. Samtidig er det passive tv-forbrug reduceret med op til fem timer om ugen.
Brugerne har også fået større tillid til nettet. Blandt de 14 lande, som er med i undersøgelsen, har sydkoreanerne den største tillid til informationer fra internet, mens svenskerne er de mest skeptiske.
»De fleste internet-bruger stoler på de informationer, som de finder online,« siger Jeffrey Cole, der er chef for Center for Communication Policy hos det californiske universitet UCLA.
Den digitale kløft er dog ikke til at overse. Dels er der stadig stor forskel mellem den rigeste og fattigste del af befolkningen, og dels er der flere mænd end kvinder, som er koblet på nettet. Forskellene varierer fra land til land.
I Sverige, Sydkorea og USA er forskellen mellem den rige og fattige del af befolkningen mindst.
I Italien er det 41,7 pct. af hele befolkningen, som er online, men kun 21,5 pct. af kvinderne. I Taiwan er tallene henholdsvis 25,1 og 23,5.
Kineserne er de mest socialt aktive på nettet, viser undersøgelsen, og blandt de temaer som bliver diskuteret i de kinesiske debatfora er lidt overraskende både politik og religion.