Når klodens internetbrugere klikker sig ind på Google og foretager to søgninger, så udleder de hver syv gram kuldioxid.
Omregnet til lidt mere håndgribelige fakta så skulle to Google-søgninger svare til den samme miljøbelastning, som opstår, når man koger en liter vand.
Det mener en Harvard-professor, der har forsøgt at udregne Googles totale aftryk på miljøet.
Det lyder ikke af meget, men i forhold til at der foretages 200 millioner søgninger dagligt, så er det en belastning, som er værd at hæfte sig ved, siger han til avisen "The Times of London".
»Google har enorme datacentre over hele kloden, der forbruger en stor mængde energi. Så en Google-søgning har en betydelig miljømæssig påvirkning,« siger Alex Wissner-Gross.
Google: niks
Google har allerede i weekenden afvist beregningen og nedtonet firmaets miljøbelastning.
I et blogindlæg skriver firmaet:
"På den tid det tager at foretage en Google-søgning, har din egen computer brugt mere energi, end Google bruger på at udføre søgningen."
Det kan virke uretfærdigt at betegne Google som et decideret miljøsvin. Firmaet har gang i flere miljøinitiativer. Blandt andet medlemskab af "Climate Savers Computing Initiative", der vil opfordre til mere miljøvenlige arbejdsprocedurer. Og så har Google også sat sving i processen, der skal gøre USAs elproduktion uafhængig af olie og kul.
Hjemmesiden Techcrunch påpeger da også, at professorens udregninger skal tages med et gran salt.
For eksempel påpeges det, at produktionen af en cheeseburger udleder henved 3.600 grams kuldioxid, hvilket er 500 gange mere end Google-søgningen. Så hvis man er bekymret for jordens tilstand, så er der mere oplagte steder at kigge på end Google-søgninger.
Desuden glemmer "The Times of London" at fortælle, at professoren er medejer af C02Stats, der tjener penge på at gøre hjemmesider mere "grønne".
Gartner har tidligere anslået, at den globale it-industri udleder lige så meget kuldioxid som flybranchen.