Vejle Frysehus modtager frosne varer fra mange producenter og opbevarer og ompakker varerne, når de skal sendes videre til eksempelvis supermarkeder. De har bygget et nyt, fuldautomatisk frysehus, som kan modtage paller med frosne varer, opbevare dem og senere fremfinde pallerne, når hele eller dele af indholdet skal pakkes på nye paller til eksempelvis et supermarked. Plukkeordrerne modtages elektronisk fra de supermarkeder, der skal have varerne. En på mange måder imponerende bygning.
Men: Det nye frysehus virker ikke efter hensigten - endnu!
En af årsagerne er, at for mange af de stregkodelabels, der sættes på pallerne samt kasserne, ikke kan læses. Og der er tale om helt banale ting som kvaliteten af printet og egentlige fejl i eksempelvis check-cifferet.
En tilsyneladende lille detalje for producenten af frostvarerne - men en showstopper for Vejle Frysehus.
Vi er overbeviste om, at udbredt brug af e-handel vil lette samarbejdet mellem virksomhederne og dermed give store gevinster for samfundet, de enkelte virksomheder og forbrugere. Dette skyldes, at vi bliver i stand til at producere varer og tjenesteydelser hurtigere, mere fleksibelt og mere effektivt.
For at det kan opnås, kræves der en omfattende planlægning og test af selv de små detaljer. Og det omfatter et nyt samspil mellem mange parter. Skal det lykkes på en god måde, skal de erfarne og bedste kræfter fra hvert led i værdikæden involveres. Og det er i sig selv en pæn udfordring.
Det kræver at vi får udviklet, udbredt og forklaret teknologierne, så det giver mening og får opbakning fra alle, der er involveret i virksomhedernes daglige drift.
Her ligger udfordringen for Dansk Dataforenings medlemmer!
Der er langt fra ærterne plukkes til de havner i din fryser. Det kræver både teknologi, viden, ledelse og samarbejde - iskoldt samarbejde!
Af Per Palmkvist Knudsen, fmd. for fagråd for Elektronisk Handel
Dansk Dataforening