Klumme: Få nu styr på de SMS'er

Vi savner vejledende regler for god SMS-skik, mener klummeskribent Rune Fick Hansen.

Bip bip... en lyd, som kan være den værste i verden. Især når man ikke lige "nåede" at tage mobilen, da ens kæreste ringede.

Lyden fortæller mig, at hun alligevel har fundet det svage punkt i mit "jeg vil ikke forstyrres"-panser. Indbakken på min mobil er det svage punkt, da den som altid ukritisk tager imod alle beskeder.

Jeg kigger modvilligt på SMS'en, og bliver hurtigt bekræftet i, at hendes besked hverken var særligt vigtig eller presserende - og sagtens kunne have ventet. "Hej Søde, J ville bare lige sige, at...

Nu tikker uret... Hun ved, at beskeden er modtaget, og venter selvfølgelig på et hurtigt svar. Det er kun et spørgsmål om tid, før jeg overskrider den uskrevne regel, der hedder "du skal svare på min SMS indenfor 5 minutter". En deadline som, hvis overskredet, evigt og altid ender med en opfølgende SMS (Har du travlt?), et fornærmet ansigtsudtryk og en reserveret opførsel hos min kæreste resten af dagen.

Den irriterende SMS
Det er ikke kun i den situation, at bip-lyden er ekstremt irriterende. Lige som der er vejledende regler for god presseskik, burde alle SMS skribenter, som indbefatter størstedelen af den danske befolkning, have vejledende regler for god SMS skik.

1. Utålmodige der skriver igen og igen, uden at man har nået at svare på den første besked. Hav lidt tålmodighed. Det er altså i orden, at man ikke svarer på en SMS med det samme.

2. Folk der skriver om ligegyldigheder fra deres hverdag. Det er ikke særligt interessant at vide, at du lige har været på café og spist frokost. Fortæl det, når vi mødes ansigt til ansigt.

3. Diskussioner på SMS - ikke det rette forum. Man kan kun blive misforstået, når man sender så korte beskeder. Og nej, en smiley eller et IMO (In My Opinion) hjælper ikke på diskussionen.

4. Folk der bliver ved med at sende beskeder, som hele tiden rejser nye spørgsmål: Ses vi på lørdag?, Hvad tid er det?, Hvad er adressen?, Hvem kommer ellers?, osv. Tag i stedet og ring. Det går i sidste ende hurtigere.

5. Afbud på SMS i sidste øjeblik - Det er ikke i orden. Lad os komme tilbage til tiden før mobilen, hvor en aftale var en aftale, og hvor man gjorde alt for at overholde den.

6. SMS forkortelser: Voksne burde ikke bruge SMS forkortelser. D virker som et desperat forsøg på at være ung med de unge.

7. Kæde SMS´er: Internettets mest effektive spam, er nu kommet på mobilen. Mit råd er: Næste gang du modtager en kæde SMS, slet den og se om du ikke overlever (på trods af, at der står det modsatte i SMS'en).

8. Twitters: Begrebet dækker over et nyt fænomen, hvor folk stort set videresender deres dagbøger på SMS. Jeg har ikke lyst til at læse om hele dit liv og følelsesregister i tre sammenhængende SMS'er.
9. Brug af SMS'er under møder eller i biografen. Det kan godt være, at man har sat mobilen på lydløs, men det forstyrrer de omkringsiddende, når man tjekker SMS'er under et møde eller i biografen.

10. Kærester der fjernstyrer hinanden over SMS. Drop SMS'er med "Hvor er du?", "Hvad laver du?", "Hvornår kommer du hjem?", etc. Svaret er alligevel sjældent interessant.

Ingen tvivl om, at mobilen er et fantastisk værktøj, og at alle aldersgrupper i dag SMS'er. Og som telemand kan jeg jo i princippet ikke have noget i mod at forbruget eksploderer.

Men få nu styr på de SMS'er, så du ikke irriterer andre. Send dem med omtanke, og overhold de ti bud for god mobilskik.

--------------


Rune Fick Hansen er pressechef i Telia

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S