Kvaliteten af nettelefoni bliver dårligere

Selvom nettelefoni er dårligere i lydkvalitet end traditionel telefoni, bliver det værre endnu. Det viser en ny undersøgelse.

En undersøgelse af kvaliteten i én million samtaler via ip-forbindelser viser, at kvaliteten er faldende. Opkald med direkte uacceptabel lydkvalitet er steget fra 15 til 20 procent i løbet af ét år.

Nettelefonien ER af dårligere kvalitet end traditionelle opkald fra sendemaster og telefonkabler. Men amerikanske Brix Networks, som udvikler overvågningsværktøjer for internetudbydere, har de seneste to år testet IP-telefoni blandt forbrugere. Via hjemmesiden TestYourVoip.com, hvor forbrugere kan teste IP-forbindelsen, viser omkring én million testede forbindelser, at kvaliteten er faldende. Nu fem procent dårligere det på bare ét år.

Grunden er, at større udbud og brug af IP-telefoni belaster netværkene, samtidigt med at netdrevne spil, musik og film vinder frem. Selvom internetforbindelserne bliver hurtigere, bliver der nemlig samtidigt trukket mere data gennem kablerne end tidligere.

Men det handler ifølge analytikere også om, at udbyderne i konkurrencen satser mere på udbud end kvalitet.

»Prioritering af trafikken MÅ komme,« siger analytiker Zeus Kerravala, analytiker hos Yankee Group.

»Visionen for mange udbydere er at tilbyde video, internetadgang og samtaler via det samme kabel. Oven i det video, som vil tage en stor bid af netværket. Jeg tror, forbrugerne vil være knapt så tolerante overfor flimrende tv, som de har været med samtaler. Så udbyderne må hellere prioritere, inden de prøver at sælge internet-baseret video,« siger Kerravala.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job