Artikel top billede

Vil Google revolutionere rejsebranchen?

Den danske søgemaskine Momondo føler sig ikke truet af Google. Endnu.

Flere amerikanske rejsebureauer på nettet, med Expedia som den mest kendte, protesterer højlydt over, at Google bevæger sig ind på rejsemarkedet.

Den roste danske søgemaskine Momondo føler sig dog ikke truet af Googles nye udflugt. Google mangler evnerne og teknikken til at konkurrere direkte med Momondo, siger stifter og direktør, Thorvald Stigsen.

Det er softwaregigantens planer om at købe softwarefirmaet ITA for 3,8 milliarder kroner, der skaber postyr i det amerikanske flybilletlandskab. Google annoncerede opkøbsplanerne i juli.

Det er bureauer som Expedia, Kayak.com, Sabre Holdings, der står bag Travelocity og Farelogix, der anklager opkøbet for at ville skabe højere priser og mindske innovationen i branchen. Firmaerne har oprettet gruppen FairSearch.org og anmoder de amerikanske myndigheder om at sætte en stopper for handlen.

Dansk skuldertræk
Thorvald Stigsen, stifter og ejer af danske Momondo, som søger efter flybilletter, føler sig ikke direkte truet af Googles indtog i rejsebranchen, men forstår godt de amerikanske selskabers frygt.

"De er bange for, at Google vil begynde at lave monopollignende tilstande, hvor google vil gøre det svært at bruge deres software. Det er en skrøbelig situation i USA med så få aktører og så få teknologiplatforme," siger Thorvald Stigsen.

Google er ikke blot interesseret i at sælge en software, som ITA var, men også ude efter at øge eksponeringen på nettet. Det kan skabe interessekonflikter med de eksisterende brugere af softwaren, som søgemaskinen Kayak.com, der har brug for så meget eksponering som muligt, siger Thorvald Stigsen.

Momondo crawler
Der er stor forskel på Momondo og ITA. Ved amerikanske ITA lægger rejsebureauerne prisoplysninger ind i en database, hvor andre så kan hente oplysningerne. Danske Momondo crawler nettet og forskellige rejseudbydere for billige billetter, som så ryger ind i Momondos database.

"Google vil kun have sponserede links ind. Hvis der kommer et nyt rejsebureau i morgen, så kan vi inkludere dem, fordi vi har den spejderteknologi, som er i stand til det," siger Thorvald Stigsen.

Når ITA fungerer fint og er blevet dominerende i USA, skyldes det, at der er ganske få rejseaktører i Amerika. Ved at hente oplysninger fra de fire største, har man dækket markedet, vurderer Thorvald Stigsen. Derfor vurderer han også, at Google ikke interesserer sig for Europa, der er Momondos hjemstavn. Halvdelen af Momondos traffik er fra Skandinavien, resten er spredt ud over hele verden.

Opkøbet af ITA er derfor primært et indtog på det amerikanske rejsemarked, vurderer Thorvald Stigsen.

"På sigt må man byde konkurrencen velkommen fra Google, men som man ser det nu, så er det det amerikanske marked, de er gået ind," vurderer Thorvald Stigsen.

Google kan ikke give oplevelser
Han proklamerer videre, at Google slet ikke har fornemmelsen for at sejre i rejsebranchen. Kunderne vil have oplevelser, vurderer Momondo, og det kan Google ikke levere.

"Det har Google ekstremt svært ved. Hvis du kigger på Google Wave, Latitude og alle mulige andre, så lykkedes det ikke. Det skyldes, at det skal ligne noget nørderi. Det anti-kommercielle islæt gør, at det bliver fuldstændig umuligt for dem at komme ind og agere i et socialt mediefelt. Der finder vi vores farvelade frem og siger, at vi gerne vil forbindes med oplevelser. Vi giver City Guides," pensler Thorvald Stigsen ud.

Google mangler crawler
Han nævner videre, at markedet uden for USA består af så mange spredte aktører, at Google har brug for en åben, inkluderende tilgang, som en crawler-teknologi rummer, hvor rejsebureauerne eksempelvis ikke skal betale for at putte billetterne ind i oversigten.

Kan Google ikke blot ændre på det?

"Det kan de ikke gøre med ITA. Det består slet ikke af en crawler-teknik.Rejsebureauerne putter selv priserne ind i platformen," forklarer Thorvald Stigsen.

Så Google skulle købe sådan nogen som jer for at konkurrere i Europa?

"Ja, det er den form for teknologi, de har brug for," svarer Thorvald Stigsen.

Kunne du godt tænke dig at blive opkøbt af Google?

"Hahaha, det vil jeg ikke sige hverken ja eller nej til. Det er ikke aktuelt. Jeg tror, at Google vil fokusere på det amerikanske marked de kommende to til tre år," svarer Thorvald Stigsen.

Tvivl om indgreb
En Google-talsmand, Adam Kovacevich, siger ifølge nyhedsbureauet Reuters, at Google gerne vil tilbyde et mere brugbart resultat, når folk søger efter en flyafgang på Google, ligesom andre søgemaskiner gør i dag. 

"Vi arbejder på at skabe flysøgeværktøjer, der vil give mere traffik og potentielle kunder til flyselskaber og online rejsebureauer," siger Adam Kovacevich.

 

Advokaten Robert Doyle fra Doyle, Barlow and Mazard siger til nyhedsbureauet, at det usandsynligt, at Googles opkøb vil udgøre et konkurrencemæssigt problem. De amerikanske myndigheder er tilbageholdende med at gribe ind over for softwarekøb, fordi det er en branche i hastig udvikling, siger advokaten.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere