Nyt kuld af lavpris-mobilselskaber stormer frem

Med vækstrater på op til 170 procent i kundetilstrømningen stormer et nyt kuld af lavpris mobilselskaber frem. Deres muligheder for at presse minutprisen endnu længere ned er dog begrænset.

Mens det for 2-4 år siden var selskaber som Telmore, Debitel og CBB der gav den som lavprisudfordrerne på mobilmarkedet, så er det i fremtiden navne som M1 og Unotel, der kan komme til at spille rollen som klassens frække drenge.

Ifølge de seneste tal over kundetilstrømningen til landets teleselskaber, så er det nemlig hos de nye stjerner på lavprishimlen, at man finder den største procentvise vækst.

I løbet af første halvår af 2005 har ålborgensiske M1 således haft en vækst i antallet af kunder på 44,8 procent, mens vækstraten hos det Skanderborg-baserede Unotel er 171,8 procent. Det skal sammenlignes med Telmores 3,6 procents kundetilvækst og CBB's 6,1 procent, mens Debitel går 2,6 procent tilbage.

Retfærdigvis skal det siges, at væksten i faktiske tal hos M1 kun er 2444 kunder fra 5.452 ved udgangen af 2004 til 7.896 kunder 1. juli i år, mens Unotel har haft en fremgang på 8.552 kunder til 13.528 kunder. De to selskaber er således stadig langt fra deres forbilleder, i det Telmore havde 534.055 kunder, Debitel 270.462 kunder og CBB 201.783 kunder 1. juli.

Lav minutpris på mobilsamtaler er det absolutte slagnummer for både Unotel og M1. Men de erkender at der er grænser for langt ned de kan gå med priserne.

»Det er klart at vi spiller på marginen mellem hvad vi betaler for at bruge TDC's netværk og hvad vi kan sælge det videre for til kunderne. Men prisen til TDC er afhængig af en lang række faktorer, så som hvor meget trafik der foregår om aftenen og natten. Så indtjeningen kan svinge alt afhængig af hvordan det regnestykke falder ud,« forklarer direktør Pelle Smidt fra Unotel, der forventer at komme ud af 2005 med et lille overskud. Foruden mobiltelefoni, tilbyder selskabet også fastnettelefoni og bredbånd.

Hos M1 holder man sig til mobiltelefonien, og satser på services som supplement til de lave priser.

»Vi satser på at udvikle services, som vores "FunBox", der er en palette af spil til mobiltelefonen,« forklarer direktør Mads Veiby.

Mens man hos Unotel melder klart ud at man kører efter forbilledet Telmores koncept med at kunderne kan tanke mobilminutter op via nettet, så er det computergiganten Dell, der har været inspiratoren hos M1.

»Hos os kan man gå ind og konfigurere sit mobilkoncept, skifte mellem abonnementstyper, opgradere og vælge services. Ligesom når man køber en computer hos Dell og man vælger hardware og lignende,« forklarer Mads Veiby.

Begge de to opkomlinge benytter TDC's netværk, og begge selskaber regner med at kunne tilbyde 3G-telefoni til november samtidigt med TDC.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S