It-chefer vil have dobbelt-op i supporten

For hver 65 medarbejder, bør der være en it-supporter, mener it-chefer.

Når skærmen fryser, mailklienten forvirrrer eller den nye mobil er uoverskuelig, så er der ofte ikke god nok hjælp.

I hvert fald mener gennemsnittet af 1400 it-chefer, der har ladet sig interviewe af Robert Half Technology, at de har for få ansatte til at hjælpe firmaets ansatte med at få it-udstyret til at fungere. Alle it-cheferne er ansatte i firmaer med mere end 100 medarbejdere.
Robert Half Technology, der selv tilbyder it-arbejdskraft, siger, at den gennemsnitlige it-chef mener, at deres supportafdeling burde være næsten dobbelt så stor, som den er nu.

Virksomhederne har i gennemsnit én it-supporter for hver 112 medarbejder. En virksomhed med 1000 ansatte har altså i gennemsnit ni it-supportere. It-cheferne vurderer, at det ville være bedre med én it-supporter for hver 65 medarbejder. Altså næsten en fordobling.
Undersøgelsen viste, at små firmaer med 100 til 249 ansatte var længst fra det ideelle antal it-supportere, altså i it-chefens optik. Mellemstore virksomheder med 250 til 499 medarbejdere var tættest på den optimale fordeling.

John Reed, chef hos Robert Half Technology, der selv lever af at sælge it-supportere, hævder, at det bliver stadig vanskeligere for it-supportere at følge med de mange supportkrav, der følger, når virksomhederne skaffer sig ny teknologi. Han gør opmærksom på, at virksomheden mister produktivitet, hvis medarbejderne må vente længe på, at deres it-udstyr fungerer.

Han forsøger samtidig at sælge idéen om hyre midlertidige it-supportere, som kan hjælpe til, mens de fastansatte it-supportere har ekstra travlt. Det kan eksempelvis være i en periode, hvor virksomheden tager ny software i brug, siger han.
 

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S