Netbutikker vildleder kunderne

Mere end halvdelen af alle undersøgte netbutikker i ny EU-rapport har vildledende eller mangelfulde oplysninger.

Vildledende oplysninger om forbrugernes rettigheder, forkerte priser og manglende kontaktoplysninger. Det er nogle af de mest hyppige fejl, som EU har fundet i en ny undersøgelse af netbutikker. Mere end halvdelen af butikkerne havde fejl, som f.eks. at køberen ikke bliver informeret om returretten, der betyder at man kan annullere købet af en vare inden for syv dage.

EU har undersøgt 369 websteder, der sælger seks af de mest populære former for forbrugerelektronik, som digitale kameraer og computere, heraf 200 af de største websteder fordelt i medlemslandene. På 55 pct. af de 369 undersøgte websteder blev der konstateret uregelmæssigheder, som nu undersøges nærmere.

På 66 pct. af de problematiske websteder var der vildledende oplysninger om forbrugerrettigheder, 45 pct. havde vildledende oplysninger om den samlede pris, og 33 pct. havde manglende eller ufuldstændige kontaktoplysninger om forhandleren.

»Vi rettede vores indsats specifikt mod websteder, der sælger elektroniske produkter, for jeg ved fra min egen postmængde og fra de mange klager, der bliver indgivet til de europæiske forbrugercentre, at forbrugerne virkelig står over for et problem her. Vi fandt ud af, at over halvdelen af de online-forhandlere, der sælger elektroniske varer, svigter forbrugerne. Problemet findes i hele EU, og der er derfor brug for en overordnet løsning. Der skal gøres en stor indsats i de kommende måneder for at rydde op i denne sektor. Forbrugerne i EU fortjener bedre,« siger EU-kommissær Meglena Kuneva.

Online-detailsalget af forbrugerelektronik i EU udgør ca. 6,8 mia. euro , og næsten en ud af fire forbrugere i EU, som har købt varer på nettet, har købt elektronik. Over halvdelen af de klager vedrørende nethandel, som blev indgivet til det europæiske netværk af forbrugercentre i 2007, vedrørte køb af elektronisk udstyr.

Tre lande – Island, Letland og Norge – har offentliggjort navnene på de websteder, der indgik i undersøgelsen.

Seks af de ti undersøgte netbutikker i Danmark er taget ud til nærmere undersøgelse, men der er kun tale om mindre fejl. Navnene på butikkerne er ikke offentliggjort.
 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere