YouTube på pengejagt

Videotjenesten YouTube er på jagt efter måder at tjene penge på. Derfor vil de vise sjove reklamer på siden.

Selv om man på ganske kort tid er blevet en af verdens mest besøgte netsteder, kan det være svært at tjene penge. Det har video-hjemmesiden YouTube måtte konstatere. Brugerne kan nemlig ikke fordrage reklamer.

Derfor arbejder YouTube med løsninger, så brugerne ikke opfatter, at det er reklamer. Det kan blandt andet ske ved viral markedsføring. Det vil sige reklamer, som brugerne finder sjove og selv kunne finde på at downloade på YouTube. Et eksempel på det er American Express, som har lavet en to-minutters reklame-film, som på kort tid er blevet downloadet frivilligt af brugerne på YouTube 300.000 gange. De overvejer nu at sponsere YouTube.

»Tricket er, at skabe en indtægtsmodel, som forbedrer siden i stedet for at være påtrængende,« mener Steve Chen, som er en af stifterne af siden.

Det skønnes, at der bliver vist 100 millioner videoklip om dagen på YouTube. Siden trækker hver måned 34 millioner unikke brugere, og rangeres blandt de 15 mest besøgte sider i verden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere