Hvis cheferne hos Microsoft griber deres account managers i at spille computerspil i arbejdstiden - så vanker der ikke nødvendigvis skidebalder.
Microsoft har nemlig bestilt og fået leveret en webløsning, der skal lette arbejdet med at holde hele organisationen up-to-date med alle de produkter, som Microsoft Services løbende sender på gaden.
Den aktuelle løsning er en informationsportal, men den engagerer de ansatte til at lære om de nye produkter ved at kombinere leg med læring. Helt konkret er der tale om et racerbilsspil i gammeldags arcade-forstand. Man kan køre om kap og løbende forbedre sin bil. Det specielle ved det såkaldte "Racinggame" er, at man skal svare på spørgsmål om Microsofts Services produkter for at optjene points. Man kan også optjene points ved at kæde sine aktuelle kunder sammen med spillet. Pointene bruger man til at forbedre sin bil og dermed rykke frem i spillet.
Det er det danske digitale reklamebureau VerticPortals, der har udviklet og produceret "The Racing-game". Aftalen er indgået med Microsoft i Seattle, så produktet bliver udrullet globalt inden for "Microsoft Services".
Direktør Sebastian Jespersen er kontraktligt forhindret i at kommentere aftalens størrelse, men han omtaler den over for ComON.dk som "rigtigt god".
Edutainment
Det er helt bevidst, at løsningen er udformet som et spil.
»Microsoft lancerer så mange produkter, at det er svært for account managerne at følge med. Man kunne selvfølgelig bare diktere: "Der er kommet nye produkter - læs om dem!" Men vi har fundet ud af, at det er vigtigt at finde balancen mellem seriøst og sjovt. Hvis de ikke kan svare på spørgsmålene i spillet, vil de have en naturlig interesse i at finde svarerne, så de kan konkurrere med kollegaerne,« forklarer Sebastian Jespersen.
På det individuelle plan driver konkurrenceelementet de ansatte i salgsafdelingen til at engagere sig. I det store billede håber Microsoft på at forkorte den såkaldte "time to market" for firmaets enterprise services-produkter.
I Racinggame kan medarbejdere konkurrere internt med andre kollegaer, men med tiden er tanken at dyste på tværs af regioner, lande og verdensdele, så der til sidst kan findes en verdensmester.
»Det lyder banalt, men de første undersøgelser viser, at det virker,« siger Sebastian Jespersen.
Løsningen til Microsoft kan populært omtales som "edutainment" (education/entertainment), og det er noget, som VerticPortals før har haft succes med.
Firmaet har været nomineret til Danish Internet Awards tre år i træk og havnede i år på podiet for "bedste kampagnesite" for siden om medielicens, som blev produceret for Danmarks Radio.