Google driver sit eget SEO-firma

Google har købt DoubleClick. Med i handlen fulgte et SEO-firma. Det bør Google straks sælge, ellers havner firmaet i en pinlig interessekonflikt, lyder kritikken.

Der har været meget debat om Googles overtagelse af DoubleClick, men endnu flere kritiske røster kan være på vej.

Med i gigant-handlen mellem Google og DoubleClick følger firmaet Performics. Et firma der lever af affiliate marketing og søgemaskinereklamer. Det vil sige, at Google i øjeblikket ejer et firma i den branche, som dagligt forsøger at optimere kunders placering på for eksempel Google.

Hvis Google fastholder ejerskabet af Performics, så vil man i fremtiden med rette kunne få den mistanke, at visse søgeresultater er indrykket via Performics.

Danny Sullivan fra Search Engine Land har forfattet en lang og indsigtsfuld artikel om problemstillingen. Han indrømmer, at Googles troværdighedsproblem kun er teoretisk, men ifølge ham er der slet ingen grund til, at Google giver omverdenen mulighed for spekulation. Det illustrerer grådighed.

»I ejer hele kagen. Er det virkeligt også nødvendigt, at det er hos jer, vi køber vores kageknive?« spørger han.

Googles foreløbige holdning til Performics er følgende:

»Vi vil bruge de næste måneder på at vurdere alle DoubleClicks produkter - inklusiv Performics. Foreløbig vil vi drive Performics som en selvstændig enhed. Først efter vores interne overvejelser vil det være rimeligt over for Performics, at vi udtaler os om vores langsigtede planer med firmaet,« fortæller Google til Search Engine Land.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

    Københavnsområdet

    Epona A/S

    Senior Developer

    Sydjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job