Der har været meget debat om Googles overtagelse af DoubleClick, men endnu flere kritiske røster kan være på vej.
Med i gigant-handlen mellem Google og DoubleClick følger firmaet Performics. Et firma der lever af affiliate marketing og søgemaskinereklamer. Det vil sige, at Google i øjeblikket ejer et firma i den branche, som dagligt forsøger at optimere kunders placering på for eksempel Google.
Hvis Google fastholder ejerskabet af Performics, så vil man i fremtiden med rette kunne få den mistanke, at visse søgeresultater er indrykket via Performics.
Danny Sullivan fra Search Engine Land har forfattet en lang og indsigtsfuld artikel om problemstillingen. Han indrømmer, at Googles troværdighedsproblem kun er teoretisk, men ifølge ham er der slet ingen grund til, at Google giver omverdenen mulighed for spekulation. Det illustrerer grådighed.
»I ejer hele kagen. Er det virkeligt også nødvendigt, at det er hos jer, vi køber vores kageknive?« spørger han.
Googles foreløbige holdning til Performics er følgende:
»Vi vil bruge de næste måneder på at vurdere alle DoubleClicks produkter - inklusiv Performics. Foreløbig vil vi drive Performics som en selvstændig enhed. Først efter vores interne overvejelser vil det være rimeligt over for Performics, at vi udtaler os om vores langsigtede planer med firmaet,« fortæller Google til Search Engine Land.