Danske SteelSeries fastholder benhårdt gamer-fokus

Præcisions-mus får pengene til at strømme ind.

(Opdateret) SteelSeries er en af de meget få danske virksomheder, der både kan designe it-hardware og sælge produkerne med fortjeneste. Selskabets har netop offentliggjort sit regnskab for 2009, og det viser, at SteelSeries har succes: Omsætningen er vokset fænomenalt fra 92 til 121 141 millioner kroner, og overskuddet efter skat ligger på lidt over seks millioner kroner – det samme som sidste år.

I betragtning af, at det danske firma næsten udelukkende lever af musemåtter, mus og tastaturer, kan omsætningstallene virke imponerende. Men SteelSeries er siden starten i 2001 for længst blevet et globalt firma.

Den enorme omsætningsvækst fra 2008 til 2009 er slået igennem i både Asien, USA og Europa, fremgår det af årsregnskabet.

SteelSeries, der er stiftet og ejet af Jacob Wolff-Petersen, planlægger ikke at bevæge sig væk fra det gamingunivers, som man siden starten har beskæftiget sig med.

Navnlig hardcore-gamere kan bruge den ekstra præcision og ekstra lave forsinkelse, som de specielle og relativt dyre computermus og tastaturer fra SteelSeries tilbyder.

Men er hardcore gaming ikke et begrænset nicheområde, hvis man vil vokse fortsat?

ComON har spurgt Jacob Wolff-Petersen, om han stadig regner med at kunne opretholde dagens vækstrater i fremtiden indenfor sin trods alt begrænsede niche.

Svaret kommer prompte:

”Jamen gaming er jo kæmpestort. Det har for længst overhalet filmbranchen i omsætning. Her er der fortsat masser af plads til vækst,” siger han.

SteelSeries kommer ifølge sin stifter og ejer ikke til skifte fokus bort fra gaming og for eksempel prøve at sælge specialmus og keybords til andre typer computerbrugere.

Det store massepublikum er nemlig ifølge firmaet i forvejen åbent overfor gaming-gearet fra Steelseries.

”Gaming har en fundamentalt anderledes placering i verden i dag end for bare få år siden. I dag har alle en eller anden holdning til det – om det så bare er, at deres børn kun bør spille to og en hav time om dagen. Derfor er massemarkedet også fint til SteelSeries. Men vi kommer også bredere ud med nye produkter til konsoller. SteelSeries har nyligt lanceret et headset til Xbox360,” fortæller Jacob Wolff-Petersen.

Som "ren research" har den 38-årige familiefar Jacob Wolff-Petersen, der selv er en gammel gamer, nyligt kastet sig over spillet Starcraft 2, som allerde har slugt en hel del timer. Og han ser store muligheder i spillet for SteelSeries. Muligheder, som er benhårdt bundet op på gaming og intet andet.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job