Merlin afskaffer tom garanti

Forbrugerombudsmanden presser Merlin til at ændre garanti, der består af tomme ord.

Det var tomme ord, da Merlin tilbød kunderne »et års garanti«. Butikken kunne nemlig ikke forklare, hvad garantien indeholdt.

Forbrugerombudsmanden tog sagen op overfor Merlin, der blev bedt om at forklare, hvordan de overholdt Markedsføringslovens paragraf 12. Paragraffen kræver, at en butik tydeligt skal informere kunderne om indeholdet af en garanti.

Uden information om garantiens indhold kan forbrugerne ikke vide, hvilke rettigheder de har eller være sikker på, at de får den lovede garanti, hvis uheldet skulle være ude.

I Merlin fortæller økonomidirektør Klaus Vestergaard, at man allerede i april ændrede løftet om den udvidede garanti og har meddelt Forbrugerombudsmanden, at de i fremtiden vil undlade at anvende ordet garanti i deres markedsføring.

I følge Klaus Vestergaard har Merlin ikke har snydt nogen forbrugere. Kursændringen er sket fordi man ikke vil gå i mod Forbrugerombudsmanden.

»Vi har trukket det tilbage, fordi vi ikke vil have konflikt med Forbrugerombudsmanden. Fremover ligger vi på linje med vores konkurrenter,« siger Klaus Vestergaard, Merlin.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere