Skift teleselskab på én dag

(Opdateret) Topboss for teleområdet i EU, kommissær Viviane Reding, går i krig mod teleselskaberne og deres tendens til at holde på kunderne.

Loft over prisen på mobilopkald og sms'er på tværs af EU's landegrænser er ikke den eneste måde, EU-bureaukratiets embedsmænd kan tilskikke sig en sjælden gevinst på goodwill-kontoen hos den europæiske menigmand.

EU-Kommissær for telekom-området Viviane Reding, der har været blandt bannerførerne for førnævnte prisloft, vil nu indføre en anden slags loft, som skal gøre livet nemmere for Europas telebrugere.

I forvejen var det EU's fortjeneste, at man overhovedet kan flytte sit nummer til et andet selskab, påpeger telekommissæren.

Men i sin ugentlige video-tale til EU-borgerne slår hun i dag fast, at flytningen de fleste steder tager alt for lang tid. Kun på Malta og Irland er teleselskaberne vakse nok til at tilfredsstille kommissæren.
Værst er det i Polen, hvor teleselskaberne først kan tage sig sammen til at lade kunden flygte med nummeret over nakken efter 38 dage, mens Italienerne i gennemsnit må vente 15 dage på at få flyttet deres telefonnummer fra et selskab til e andet.

"Dette er en uacceptabel situation. Det fordrejer konkurrencen mellem operatørerne i EU's indre marked og det sætter borgerne i lande med mindre effektiv forbrugerbeskyttelse i en uheldig situation," erklærer Viviane Reding.

Et nyligt besøg i Hong Kong var med til at åbne kommissærens øjne. Her oplevede hun, at det kan fungere fint med nummerflyt der effektueres i løbet af to timer.

Nu agter telekom-bossen at få reglerne i EU ændret, så noget tilsvarende kan blive praksis i Danmark og de øvrige EU-lande.

Allerede i næste uge vil Viviane Reding diskutere en-dages-loftet med EU-Parlamentet og Ministerrådet.

Herhjemme ville det absolut ikke være umuligt at overholde sådan et krav, lyder meldingen fra TDC.

"I Danmark er selskaberne blevet langt bedre end tidligere til at ordne nummerportering i en ruf. Rent teknisk er der intet til hindre for at vi kan gennemføre det på 24 timer -i forvejen bruger vi ikke ret meget mere tid på det,"siger Jakob Lind, projektchef i TDC Public Affairs.

TDC tolker ikke kommissærens udspil som et kommende indgreb i teleselskabernes abonnentsbetingelser, som typisk indeholder et antal måneders opsigelsesfrist.

Telekommissærens videotale kan ses her




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere