Musikindustrien har udhulet sit eget salg

Piratgruppen mener, at årsagen til det faldende cd-salg primært skyldes, at pladeselskaberne har gjort det muligt at købe og downloade enkelte numre. Fildeling er ikke synderen, mener Claus Pedersen fra Piratgruppen.

Hvis du for ti år siden forelskede dig i Madonnas ørehængere, var du som udgangspunkt tvunget til at købe hele cd'en. I dag kan du nøjes med at downloade selve hittet og lade cd'en stå på hylden i pladeforretningen.

Det faktum er forklaringen på, at pladeindustrien ikke længere langer så mange cd'er over disken, som de plejede at gøre, mener Piratgruppen. I en rapport om piratkopieringens betydning for den faldende omsætning af cd'er beskylder Claus Pedersen fra Piratgruppen netop den lovlige download for at have bidraget til nedgangen i salget af cd'er.

»Udviklingen i antallet af online musikbutikker er steget voldsomt de seneste år. I 2003 var der 50 butikker i 2005 rundede tallet 335. Det er entydigt, at fremvæksten af online-butikker vil fremme afviklingen af det fysiske CD eksemplar,« skriver Claus Pedersen.

I et såkaldt tankeeksperiment argumenterer talsmanden for, at den ulovlige fildeling ikke har nogen nævneværdig betydning for nedgangen af cd-salget.

Hans pointe er, at hvis forbrugerne køber tre sange via downloads i stedet for at investere i cd'en, resulterer det i "manglende" omsætning på 52 millioner cd'er - cirka 519 millioner dollars. Den globale omsætning på cd'er faldt cirka 500 millioner dollars fra 2003 til 2004.

»Ud fra denne forsigtige beregning kan faldet i omsætningen af CD'er fra 2004 altså tilskrives 100 procent deres egne musik-butikker og dermed frikendes fildeling,« siger Claus Pedersen.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S