Partier glemmer søgemaskiner i valgkampen

De danske partier bruger nettet i stor stil i den aktuelle valgkamp, men politikerne har glemt at udnytte søgemaskiner til at komme i kontakt med vælgerne.

Den danske søgemaskine-ekspert Mikkel deMib Svendsen har undersøgt partiernes netaktiviteter i forbindelse med Folketingsvalget, og han fælder en hård dom - partierne opfører sig stort set som analfabeter når det drejer sig om at udnytte søgemaskinernes muligheder for at få kontakt med vælgerne.

Mens politikerne uddeler brocherer, balloner og blomster på gader og stræder er det anderledes svært at finde frem til partierne på nettet, hvis man søger efter bestemte kandidater eller politiske sager gennem søgemaskinerne.

»Næsten alle partier er tilsyneladende enige om, at der skal fokus på it og internet. Når partierne så i samlet flok melder ud, at de vil bruge nettet særligt aktivt i dette valg, synes jeg det er værd at se lidt nærmere på tingene - teste deres ord op imod deres handlinger,« siger Mikkel deMib Svendsen til ComON.

Han arbejder på en rapport om partiernes indsats for at markedsføre sig gennem søgemaskinerne - som han nærmest betegner som ikke-eksisterende. Rapporten tager blandt andet udgangspunkt i det rådgivningsarbejde som den danske søgemaskine-ekspert lavede for Kerry-kampagnen under præsidentvalget i USA sidste år.

Mikkel deMib Svendsen undrer sig over, at partierne vælger at producere dyre multimedie-reklamer til nettet i stedet for at bruge søgemaskinerne til at få kontakt til dem, der selv opsøger information - til en pris, der er væsentlig lavere.

»På internet er der tusindvis af mennesker der søger efter informationer. Min analyse i forbindelse med Kerry-valgkampen viste, at der er en klar tendens til søgning på politiske partier, kandidater og de vigtigste politiske emner. Men alligevel er der ingen af de danske partier som med succes har forberedt en kommunikations-strategi for søgemaskinerne. Der er tilsyneladende ingen som har tænkt på, hvordan vælgerne skal finde informationer hos dem,« siger han.

Søgemaskine-eksperten henviser til, at partierne eksempelvis kunne have forberedt søgebaserede sponsorlinks, som ville sikre at et link til partiets hjemmeside kommer frem på skærmen, når man søger efter mærkesagerne.

»Søgemaskinerne er jo unægteligt der, de internet-brugere som selv har ønsket informationer om dette valg befinder sig. Personligt synes jeg det er en smule paradoksalt, at partierne ikke kan finde ud af at integrere sig med nettet,« slutter Mikkel deMib Svendsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere