Tiscali-handel et røverkøb

Flere analytikere spår, at Tele2's overtagelse af Tiscali nok skal vise sig at være en god handel, der kommer til at skabe synergi og give markedsandele.

Flere danske analytikere mener, at Tele2's overtagelse af Tiscali nok skal vise sig at være en god investering, der kommer til at skabe synergi og give større markedsandele.

»Det her vil helt klart rykke ved markedsandelene. For 154 mio kroner overtager Tele2 25.000 bredbåndskunder. Samtidig får man eget isenkram på over 100 centraler og skal ikke længere leje sig ind på TDC's net. Den investering er garanteret tjent hjem på to-tre år i form af synergier, mulighed for at lave egne ADSL-produkter samt besparelser i forhold til TDC,« siger John Strand fra Strand Consult til Berlingske Tidende i dag.

Med købet af Tiscali har Tele2 nu fået sit eget net, der kan nå 65 procent af de danske husstande, og dermed mindskes afhængigheden af TDC. I fremtiden vil Tele2 således have fået mulighed for at udbyde sine egne bredbåndsydelser - kombineret med de telefoniydelser, som Tele2 har i forvejen.

Tele2's danske direktør, Niclas Palmstierna, erkender, at det vil være forbundet med store omkostninger at drive sit eget net, men vurderer, at omkostningerne ikke vil stå mål med de forventede besparelser.

Karsten Fogh Hoo-Lanng fra IDC siger til Berlingske Tidende, at han mener, opkøbet vil skabe større synlighed i markedet og dermed vil trække flere kunder til.

TDC har i øjeblikket en markedsandel på 76 procent, Cybercity er nummer to med 11,3 procent, og Tele2 når i kraft af gårsdagens køb op på en markedandel på 10,3 procent, hvis man regner Tiscalis kunder med.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S