Magtesløse over for udenlandsk spam

Forbrugerombudsmanden erkender magtesløshed over for udenlandsk spam. Nu deles institutionens klage-postkasse op i to - en til dansk spam og en til udenlandsk.

Forbrugerombudsmandens jurister modtager hverdag omkring 1000 klager fra forbrugere over uønskede e-mails eller SMS-beskeder med tilbud, som de ikke har bedt om.

Den store mængde betyder at forbrugervagthunden frem over screener klagerne allerede ved indgangsdøren. Således skal klager over danske spam-meddelelser sendes til adressen "dansk@spamklage.dk", mens den udenlandske spam-post skal sendes til "int@spamklage.dk".

Og ifølge jurist hos Forbrugerombudsmanden, Tina Pedersen, er der først og fremmest tale om at gøre det nemmere for juristerne at overskue klagerne. Men hun erkender også at der ikke er meget de kan stille op over for den udenlandske spam.

»Det er svært at spore den udenlandske spam og få udleveret oplysninger i andre lande. Derfor er det klart at vi prioriterer de danske sager, for det er dem vi kan gøre noget ved. Vi samarbejder i EU- og OECD-regi om at bekæmpe spam internationalt, men først og fremmest fejer vi foran egen dør,« siger Tina Pedersen til ComON.

»Det er også den danske spam som forarger folk mest. Et er udenlandske firmaer, men at danske firmaer ikke kan holde loven, det forarger folk,« tilføjer hun.

Spam er defineret som e-mails og SMS-beskeder fra erhvervsdrivende, som man ikke har bedt om. Efter markedsføringsloven er det som hovedregel ulovligt at sende elektronisk reklame til nogen, uden at have et samtykke fra modtageren. Det gælder uanset, om modtageren er forbruger, erhvervsdrivende eller en offentlig myndighed.

Spam kan straffes med bøde, og flere danske virksomheder er tidligere blevet idømt bøder. I foråret blev Debitel idømt den hidtil største bøde på to millioner kroner. Debitel ankede sagen til Højesteret, og Forbrugerombudsmanden forventer, at der falder dom i sagen til efteråret.

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S