Magtesløse over for udenlandsk spam

Forbrugerombudsmanden erkender magtesløshed over for udenlandsk spam. Nu deles institutionens klage-postkasse op i to - en til dansk spam og en til udenlandsk.

Forbrugerombudsmandens jurister modtager hverdag omkring 1000 klager fra forbrugere over uønskede e-mails eller SMS-beskeder med tilbud, som de ikke har bedt om.

Den store mængde betyder at forbrugervagthunden frem over screener klagerne allerede ved indgangsdøren. Således skal klager over danske spam-meddelelser sendes til adressen "dansk@spamklage.dk", mens den udenlandske spam-post skal sendes til "int@spamklage.dk".

Og ifølge jurist hos Forbrugerombudsmanden, Tina Pedersen, er der først og fremmest tale om at gøre det nemmere for juristerne at overskue klagerne. Men hun erkender også at der ikke er meget de kan stille op over for den udenlandske spam.

»Det er svært at spore den udenlandske spam og få udleveret oplysninger i andre lande. Derfor er det klart at vi prioriterer de danske sager, for det er dem vi kan gøre noget ved. Vi samarbejder i EU- og OECD-regi om at bekæmpe spam internationalt, men først og fremmest fejer vi foran egen dør,« siger Tina Pedersen til ComON.

»Det er også den danske spam som forarger folk mest. Et er udenlandske firmaer, men at danske firmaer ikke kan holde loven, det forarger folk,« tilføjer hun.

Spam er defineret som e-mails og SMS-beskeder fra erhvervsdrivende, som man ikke har bedt om. Efter markedsføringsloven er det som hovedregel ulovligt at sende elektronisk reklame til nogen, uden at have et samtykke fra modtageren. Det gælder uanset, om modtageren er forbruger, erhvervsdrivende eller en offentlig myndighed.

Spam kan straffes med bøde, og flere danske virksomheder er tidligere blevet idømt bøder. I foråret blev Debitel idømt den hidtil største bøde på to millioner kroner. Debitel ankede sagen til Højesteret, og Forbrugerombudsmanden forventer, at der falder dom i sagen til efteråret.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere