Magtesløse over for udenlandsk spam

Forbrugerombudsmanden erkender magtesløshed over for udenlandsk spam. Nu deles institutionens klage-postkasse op i to - en til dansk spam og en til udenlandsk.

Forbrugerombudsmandens jurister modtager hverdag omkring 1000 klager fra forbrugere over uønskede e-mails eller SMS-beskeder med tilbud, som de ikke har bedt om.

Den store mængde betyder at forbrugervagthunden frem over screener klagerne allerede ved indgangsdøren. Således skal klager over danske spam-meddelelser sendes til adressen "dansk@spamklage.dk", mens den udenlandske spam-post skal sendes til "int@spamklage.dk".

Og ifølge jurist hos Forbrugerombudsmanden, Tina Pedersen, er der først og fremmest tale om at gøre det nemmere for juristerne at overskue klagerne. Men hun erkender også at der ikke er meget de kan stille op over for den udenlandske spam.

»Det er svært at spore den udenlandske spam og få udleveret oplysninger i andre lande. Derfor er det klart at vi prioriterer de danske sager, for det er dem vi kan gøre noget ved. Vi samarbejder i EU- og OECD-regi om at bekæmpe spam internationalt, men først og fremmest fejer vi foran egen dør,« siger Tina Pedersen til ComON.

»Det er også den danske spam som forarger folk mest. Et er udenlandske firmaer, men at danske firmaer ikke kan holde loven, det forarger folk,« tilføjer hun.

Spam er defineret som e-mails og SMS-beskeder fra erhvervsdrivende, som man ikke har bedt om. Efter markedsføringsloven er det som hovedregel ulovligt at sende elektronisk reklame til nogen, uden at have et samtykke fra modtageren. Det gælder uanset, om modtageren er forbruger, erhvervsdrivende eller en offentlig myndighed.

Spam kan straffes med bøde, og flere danske virksomheder er tidligere blevet idømt bøder. I foråret blev Debitel idømt den hidtil største bøde på to millioner kroner. Debitel ankede sagen til Højesteret, og Forbrugerombudsmanden forventer, at der falder dom i sagen til efteråret.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere