Forudsat at leverandørerne formår at differentiere deres produkter og tilpasse sig kundernes varierende behov, vil markedet for personlige computere, ifølge analyseinstituttet Gartner, fortsætte med at vokse i de kommende år. Det skriver den norske nyhedstjeneste digi.no.
I Vesteuropa udgjorde konsumentmarkedet 40 procent af det samlede pc-marked i 2004, og der er ifølge Gartner gode muligheder for, at branchen også vil opleve tocifrede vækstrater i fremtiden. Hidtil har markedet været drevet af store prisfald, men nu er prisfaldet bremset op, og en fremtidig vækst skal komme fra differentiering og tilpasning.
I øjeblikket er der dog en tendens til, at leverandørerne sigter efter konsumentmarkedet som helhed og dermed præsenterer alle de potentielle købere for de samme tilbud, og Gartner mener altså, at der i højere grad brug for en differentieret markedsføringsstrategi.
Foruden den almindelige opdeling i købere der har brug for henholdsvis bærbare eller stationære, deler analyseinstituttet konsumentmarkedet op i fire grupper, som alle har forskellige behov. De fire grupper er førstegangskøbere, erfarne købere der skal skifte deres computer, kunder der har flere maskiner i huset og kunder som ikke har maskiner.
Købere fra de fire segmenter kan for eksempel tilbydes forskellige tilbud om brugerstøtte, design, udstyrspakker og en klarere opdeling af maskiner, der egner sig til spil, og maskiner der ikke gør.