Gartner: Differentiering skal drive pc-markedet

Pc-markedet vil fortsætte med at vokse i de kommende år, hvis blot leverandørerne formår at tilpasse sig kundernes varierende behov.

Forudsat at leverandørerne formår at differentiere deres produkter og tilpasse sig kundernes varierende behov, vil markedet for personlige computere, ifølge analyseinstituttet Gartner, fortsætte med at vokse i de kommende år. Det skriver den norske nyhedstjeneste digi.no.

I Vesteuropa udgjorde konsumentmarkedet 40 procent af det samlede pc-marked i 2004, og der er ifølge Gartner gode muligheder for, at branchen også vil opleve tocifrede vækstrater i fremtiden. Hidtil har markedet været drevet af store prisfald, men nu er prisfaldet bremset op, og en fremtidig vækst skal komme fra differentiering og tilpasning.

I øjeblikket er der dog en tendens til, at leverandørerne sigter efter konsumentmarkedet som helhed og dermed præsenterer alle de potentielle købere for de samme tilbud, og Gartner mener altså, at der i højere grad brug for en differentieret markedsføringsstrategi.

Foruden den almindelige opdeling i købere der har brug for henholdsvis bærbare eller stationære, deler analyseinstituttet konsumentmarkedet op i fire grupper, som alle har forskellige behov. De fire grupper er førstegangskøbere, erfarne købere der skal skifte deres computer, kunder der har flere maskiner i huset og kunder som ikke har maskiner.

Købere fra de fire segmenter kan for eksempel tilbydes forskellige tilbud om brugerstøtte, design, udstyrspakker og en klarere opdeling af maskiner, der egner sig til spil, og maskiner der ikke gør.

Netcompany A/S

Test Consultant

Nordjylland

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Uspecificeret arbejdssted

Annonceindlæg fra Computerworld

Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job