Nortel standser betalingerne

Svigtende salg på teleområdet og eftervirkningerne af en svindelsag har sendt netværksgiganten Nortel ud i torvene.

En domstostol i Delaware, USA, har er erklæret canadiske Nortel Networks Corp i betalingsstandsning efter konkurslovens Chapter 11. Ifølge Wall Street Journal ventes selskabet at tage samme skridt ved en tilsvarende canadisk domstol.

Chapter 11 svarer kun omtrentlig til betalingsstandsning efter dansk model. Den amerikanske model giver således i højere grad mulighed for at få en synkende skude på ret køl.

I Nortels tilfælde skal der dog mere end held og godt vejr til, før firmaet kan ride stormen af. En obligationsgæld med forfaldent afdrag på 107 millioner dollar udløste betalingsstandsningen - i alt er obligationsgælden på 3,8 milliarder dollar.

Nortels krise skyldes blandt andet svigtende salg af selskabets tele-anlæg.

En ældre sag om regnskabssvindel har imidlertid også tæret på Nortels kassebeholdning: I 2006 blev selskabet dømt til at betale 2,6 milliarder dollars til de aktionærer, der havde sagsøgt firmaet. I 2003 erkendte topledelsen, at omsætningen i selskabet havde været beregnet forkert siden år 2000. Siden har virksomheden måtte justere på regnskabstallene frem til 2003, og det fik aktionærerne til at reagere.

Nortel er også herhjemme blandt de større netværksleverandører. Selskabets kontor i København beskæftiger 18 medarbejdere.

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job