Nye mobilselskaber uden innovation

Der findes i dag knap 130 mobilabonnementer fordelt på 30 mobilselskaber i Danmark, og inden for de seneste par måneder har fem nye selskaber set dagens lys. Men det stopper ikke her, vurderer teleanalytiker.

Der findes i dag 30 mobilselskaber i Danmark, og alene inden for de sidste 2-3 måneder er der kommet fem nye til: Zeromobil, Happii, Bibob, We Mobile og telnokia. De kan deles op i to kategorier. Dem, der forsøger at bygge en kundebase op med salg for øje, som for eksempel Bibob, og så dem, der er et subbrand til et mobilselskab eller et supplement til et firma.

Uanset hvordan man vender og drejer forretningsmodellen, så handler det om at tjene penge. Og det gør man kun ved at have kunder og helst mange. Chancerne for at overleve på det danske mobilmarked varierer alt efter, hvilket grundlag man bygger selskabet på.

Et nyt selskab, som er et subbrand til et andet mobilselskab, er telnokia. Det hører under debitel, som igen er ejet af Telia. Derfor har et mobilselskab som telnokia gode muligheder for at overleve på det danske marked, da de for det første har pengestærke Telia i ryggen, men også har lave omkostninger, da de bruger Telias netværk:
- telnokia har ikke kostet meget mere end prisen for at lave et website, vurderer teleanalytikeren John Strand overfor Mobil.

"De har den fordel, at hver gang de omsætter en krone, så ryger den krone ned i lommen på Telia, mens et selskab som Bibob kun tjener 25 øre per omsat krone," siger han.

Innovation ikke-eksisterende

Danmark er et lille land med kun 5,5 millioner mennesker. Derfor kan det lyde voldsomt med 130 mobilabonnementer og 30 mobilselskaber. Men John Strand tror ikke, at det vil sætte en stopper for nye selskaber:

"I Tyskland var der for to år siden ti spillere på mobilmarkedet. I dag er der næsten 100. Markedet vil gå op og ned. Når nogen går konkurs, vil nye dukke op," siger han.

Men det danske marked er svært, vurderer Strand, der i øvrigt mener, at innovationen på det danske mobilmarked er ikke-eksisterende:

"Dansk Supermarked har forsøgt sig med mobiltelefoni som supplement til deres kunder, men de har gjort det af Helvede til. Mobivic har været gode til distribution, men har kun 13.000 kunder. Sat højt omsætter deres kunder for 100 kroner om måneden, og hvor meget tjener de lige på det?" spørger Strand retorisk.

"Innovationen på det danske mobilmarked er ikke-eksisterende. Det, der kommer i Danmark, kan vi se flere eksempler på i udlandet. For eksempel er Zeromobil en kopi af Blyk i England, og Blyk har endnu ikke bevist sin eksistensberettigelse," siger han.

Fire kriterier for succes

Strand vurderer, at mange har en drøm om at få et selskab med en stor kundebase med salg til følge. Går man rundt med samme en drøm, så skal fire kriterier opfyldes, hvis man skal have chance for at få succes," fortæller Strand.

1) Man skal have en billig distribution. For eksempel ved at tiltrække kunder gennem egne butikker.

2) Man skal ikke kun differentiere sig på pris. Man skal have et produkt, som kunderne tror på.

3) Man skal have en stærk leder. To eksempler er Frank Rasmussen fra Bibob og Teddy Søgaard Pedersen, tidligere direktør for CBB.

4) Man skal generelt sørge for at have lave omkostninger. Når alt kommer til alt, så får det selskab succes, som formår at få kunderne billigst.




IT-JOB

Capgemini Danmark A/S

Cloud Architect

Unik System Design A/S

Senior HR Business Partner

Riskpoint A/S (Riskpoint Solutions Limited)

IT Compliance Coordinator
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere