Nye mobilselskaber uden innovation

Der findes i dag knap 130 mobilabonnementer fordelt på 30 mobilselskaber i Danmark, og inden for de seneste par måneder har fem nye selskaber set dagens lys. Men det stopper ikke her, vurderer teleanalytiker.

Der findes i dag 30 mobilselskaber i Danmark, og alene inden for de sidste 2-3 måneder er der kommet fem nye til: Zeromobil, Happii, Bibob, We Mobile og telnokia. De kan deles op i to kategorier. Dem, der forsøger at bygge en kundebase op med salg for øje, som for eksempel Bibob, og så dem, der er et subbrand til et mobilselskab eller et supplement til et firma.

Uanset hvordan man vender og drejer forretningsmodellen, så handler det om at tjene penge. Og det gør man kun ved at have kunder og helst mange. Chancerne for at overleve på det danske mobilmarked varierer alt efter, hvilket grundlag man bygger selskabet på.

Et nyt selskab, som er et subbrand til et andet mobilselskab, er telnokia. Det hører under debitel, som igen er ejet af Telia. Derfor har et mobilselskab som telnokia gode muligheder for at overleve på det danske marked, da de for det første har pengestærke Telia i ryggen, men også har lave omkostninger, da de bruger Telias netværk:
- telnokia har ikke kostet meget mere end prisen for at lave et website, vurderer teleanalytikeren John Strand overfor Mobil.

"De har den fordel, at hver gang de omsætter en krone, så ryger den krone ned i lommen på Telia, mens et selskab som Bibob kun tjener 25 øre per omsat krone," siger han.

Innovation ikke-eksisterende

Danmark er et lille land med kun 5,5 millioner mennesker. Derfor kan det lyde voldsomt med 130 mobilabonnementer og 30 mobilselskaber. Men John Strand tror ikke, at det vil sætte en stopper for nye selskaber:

"I Tyskland var der for to år siden ti spillere på mobilmarkedet. I dag er der næsten 100. Markedet vil gå op og ned. Når nogen går konkurs, vil nye dukke op," siger han.

Men det danske marked er svært, vurderer Strand, der i øvrigt mener, at innovationen på det danske mobilmarked er ikke-eksisterende:

"Dansk Supermarked har forsøgt sig med mobiltelefoni som supplement til deres kunder, men de har gjort det af Helvede til. Mobivic har været gode til distribution, men har kun 13.000 kunder. Sat højt omsætter deres kunder for 100 kroner om måneden, og hvor meget tjener de lige på det?" spørger Strand retorisk.

"Innovationen på det danske mobilmarked er ikke-eksisterende. Det, der kommer i Danmark, kan vi se flere eksempler på i udlandet. For eksempel er Zeromobil en kopi af Blyk i England, og Blyk har endnu ikke bevist sin eksistensberettigelse," siger han.

Fire kriterier for succes

Strand vurderer, at mange har en drøm om at få et selskab med en stor kundebase med salg til følge. Går man rundt med samme en drøm, så skal fire kriterier opfyldes, hvis man skal have chance for at få succes," fortæller Strand.

1) Man skal have en billig distribution. For eksempel ved at tiltrække kunder gennem egne butikker.

2) Man skal ikke kun differentiere sig på pris. Man skal have et produkt, som kunderne tror på.

3) Man skal have en stærk leder. To eksempler er Frank Rasmussen fra Bibob og Teddy Søgaard Pedersen, tidligere direktør for CBB.

4) Man skal generelt sørge for at have lave omkostninger. Når alt kommer til alt, så får det selskab succes, som formår at få kunderne billigst.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S