Spøgelsesbutikker skaber lovløst online-kaos

Lovgivningen tager ikke højde for spøgelsesbutikker, der tager mod bestilling efter de er gået konkurs. Kunderne står hjælpeløse i juridisk tomrum.

»Lovgivningen er gammeldags og står slet ikke mål med, at Danmark bryster sig af at være en førende it-nation,« raser direktør for shg.dk, Thomas Falborg.

Han og flere andre forhandlere er utilfredse med, at det kan lade sig gøre, at konkursramte online- butikker kan køre videre som spøgelsesbutikker på nettet.

Det seneste eksempel er Enavia.com. Her fortsatte betalingsmodulet med at tage imod betalingsordrer, efter de ansatte blev sendt hjem. Kunderne måtte magtesløse se til, at Enavia havde hånd- og halsret over deres penge uden mulighed for at slette betalingsordren. Problemet kan ramme alle netbutikker.

Pressechef fra PBS, Søren Winge, fortæller, at kunderne er kommet i en »mellemsituation«, hvor reglerne for online-handel ikke dækker.

Kunderne har ikke kunnet støtte sig til hverken Forbrugerombudsmandens indsigelsesordning eller reglerne om 14 dages fortrydelsesret ved fjernsalg.

»Indsigelsesordningen har ikke taget højde for denne mulighed, og fjernsalgsreglerne kan først bruges, når betalingen er sket,« siger Søren Winge, PBS.

Men det er ikke godt nok, mener Poul Thy-regod, der er direktør for onlinebutikken Proshop.

»Hver gang, der er nogen, der laver det her nummer, mister branchen troværdighed. Her er nogen, der har fokuseret på egen vinding i stedet for at fokusere på kunderne. Det ville tage to sekunder at lukke sitet ned - men det har de jo ikke gjort. Det går ud over os alle sammen,« siger han.

Enavia.coms lukning gik især ud over kunder, der havde brugt deres Visa Electron-kort til at bestille. Kortet, der har 400.000 danske brugere, især unge under 18 år mister nemlig rådigheden over deres egne penge, så snart de laver betalingsordren. Deres adgang til bankkontoen bliver spærret, indtil pengene er hævet. Men når de ansatte i webbutikken er gået hjem, er der ingen til at sende varerne eller hæve pengene. Det får kundernes betalingsordre til at blive hængende syv dage i banksystemet, indtil automatikken slår til og annullerer betalingen. Thomas Falborg fra shg.dk er forarget.

»Det skal laves om. Det må være må være sådan, at hvis et firma har registreret en hjemmeside, så skal det stå på hjemmesiden, at selskabet er gået konkurs. Det må være kurators ansvar,« siger han.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef til Enterprise Arkitektur i Forsvaret på Østerbro

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Nordjylland

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S