Post Danmark har åbnet en ny selvbetjenings-tjeneste på internet, ePosthuset, hvor man kan blandt andet kan bestemme, om ens post skal sendes elektronisk eller som papirbrev. Den elektroniske post kan modtages som e-mail eller i en særlig beskyttet e-Boks.
Det er også muligt at melde flytning online til Post Danmark.
»Med ePosthuset tager Post Danmark hul på et nyt forretningsområde. Den modtagerstyrede post bliver en realitet, hvor det hidtil har været afsenderen, der alene bestemte forsendelsens form,« siger adm. direktør Helge Israelsen, Post Danmark.
»Nu giver vi modtageren mulighed for selv at bestemme, om forsendelsen skal lægges i en sikker, elektronisk postboks, komme som e-mail eller dumpe ind ad den fysiske brevkasse. Vi forener det bedste fra elektronisk kommunikation med fordelene fra den fysiske forsendelse, og åbner for, at man som modtager kan styre de forskellige former for post fra sin pc. Post Danmark er den eneste herhjemme, der kan tilbyde valget af flere forsendelsesformer,« siger Helge Israelsen.
Det er dog kun breve fra bestemte virksomheder og offentlige myndigheder, der kan modtages elektronisk. Det vil typisk være kontoudtog, opgørelser og prisoversigter. Resten kommer fortsat kun som papirpost.
For at benytte tjenesten skal man bestille en adgangskode, der sendes som almindeligt brev til folkeregisteradressen.