Mobil-tyv ringede for 15.000 kroner

Stjålne mobiltelefoner skal straks meldes savnet. Ellers ringer tyven på din regning, lyder dommen i ny kendelse.

I de kommende uger drager hovedparten af danskerne på ferie. Og når de pakker kufferten, skal de ikke blot huske badebukser og solcreme. De skal også huske nummeret til deres telefonselskab.

For hvis man får sin mobiltelefon stjålet på ferien, så kan man ikke vente med at melde den savnet, til man vender hjem.
En ny afgørelse ved Teleankenævnet fastslår, at forbrugere lynhurtigt skal melde deres telefoner stjålet. Tyveriet skal ikke kun indberettes til det lokale politi. Også det hjemlige teleselskab skal straks vide, at mobilen er væk, så telefonen kan spærres. Ellers hæfter man selv for mobiltyvens ofte abnorme telefonregning.

Den lektie har en kunde hos TDC lært. Hun rejste til Spanien sidste år og fik sin telefon stjålet den 25. september. Hun meldte telefonen stjålet hos det spanske politi, men da hun ikke kendte nummeret til TDCs spærrelinje, valgte hun at vente med at informere TDC. TDC fik først besked den 28. september. Dagen efter hendes hjemkomst.
Men det er for langsomt, mener teleselskabet. Ikke mindst fordi en person har ringet for cirka 15.000 kroner på den danske kvindes telefon, efter den blev væk. Kvinden mente, at hun havde gjort rigeligt for at fortælle, at telefonen var væk. Derfor har hun klaget til Teleankenævnet over, at hun skulle betale mobiltyvens telefonregning.

Men ankenævnet har givet TDC medhold. Tre dage er for lang tid at vente med at spærre en telefon. Men kvinden skal dog ikke betale 15.000 kroner for sin forglemmelse.

Normalt hæfter danskere for 1.200 kroner, hvis der bliver ringet fra deres stjålne telefon, inden den bliver spærret. Men hvis den retmæssige ejer ”har undladt at informere udstederen snarest muligt”, så kan selvrisikoen være helt op til 8.000 kroner. Ankenævnet mente, at kvindens afslappede indstilling i den aktuelle sag viste, at hun havde taget for let på oplysningspligten. Så hendes spanske rejse er netop blevet 8.000 kroner dyrere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
Den nye kulørte iMac er så Applesk at det næsten gør ondt – og derfor ville jeg ikke selv købe en
Apple-dyderne lever i allerbedste velgående i selskabets nye, lækre og farverige iMac – og det bør få dig til at se dig om efter noget andet.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.