Oki vil fylde mere i Europa

Nyt navn og nye produkter skal give printerproducenten Oki større gennemslagskraft i Europa.

Fra nu af hedder printerproducenten Oki Data Corporation i stedet Oki Printing Solutions. Navneskiftet sker for bedre at kommunikere, hvem Oki er, lyder begrundelsen fra firmaet selv.

»I løbet af de seneste fem år har Oki Data Corporation udviklet sig til at være en af de primære udfordrere på printermarkedet over hele verden. Disse erfaringer gør nu, at vi er i stand til at sætte en endnu klarere kurs for vores forretning,« siger Mikihiko Maeno, der er direktør for Oki Printing Solutions.

I samme åndedrag lancerer Oki en række nye produkter, blandt andet multifunktionsprintere, der skal give Oki en bedre position i Europa og blandt andet Danmark.

»I øjeblikket sidder vi på 11 procent af hele printermarkedet i Europa, hvilket svarer til en tredje-plads,« siger Andrew Montgomery, der er chef for Oki i Europa til ComON.

Han forklarer, at Oki sidder på en fjerdedel af det professionelle marked.

»Vi vil forsøge at øges vores position til 20 procent markedsandel af det samlede marked, blandt andet ved vækst i de små virksomheder. Det vil vi gøre ved at lancere nye produkter, som vi gør i dag,« siger han.

Andrew Montgomery fortæller, at der alene i Europa er 19 millioner små og mellemstore virksomheder, og det er derfor et marked, Oki holder øje med. Ifølge ham bliver farvemultifunktionslaser-printere, CMF, et stort marked, hvor Oki vil være de største.

»Kigger man på volumen, har jeg størst forventninger til vores 3000-serie, men 5000-serien klarer sig også godt,« siger han.

Ifølge Montgomery er Oki i dag større end Hewlet-Packard i Spanien og har slået HP på farve i Canada de seneste år.

»Vi har ikke de samme penge til annoncer og reklamer, som HP har. Vi er mere afhængige af »word of mouth«,« siger han.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S