Haj-metoder hos De Gule Sider

De Gule Sider advarer kunderne mod annoncehajer, men firmaet anvender selv metoder, som ifølge DRs Kontant er rene haj-metoder. Pengene drives ind gennem TDCs telefonregning, hvor de ofte bliver overset af kunderne.

De Gule Sider er kommet i skudlinjen for at bruge annonce-hajlignende metoder, når firmaer skal optages i telefonbøgerne.

I går kunne DR-programmet Kontant fortælle, at man har fået henvendelser fra mange af telefonbogsfirmaets kunder, der er opkrævet penge for noget, de ikke har bedt om - nemlig at stå i De Gule Siders telefonbøger.

I mange tilfælde har folk overset regningen, fordi den er krævet ind via telefonregningen fra TDC.

De Gule Sider var indtil for tre år siden ejet af TDC, som solgte forlaget til den nuværende ejer, giganten European Directories S.A. TDC har ikke ønsket at kommentere hvorfor selskabet står for inddrivelse af regninger for et helt andet firma.

Ifølge Kontant er der eksempler på, at TDC har lukket folks telefon, hvis de nægtede at betale en regning fra De Gule Sider. Det er dog en fejl, fortæller Nicolaj Due, kommunikationsdirektør i TDC. Han fastslår, at TDC normalt ikke lukker telefoner på grund af restancer til 3.part.

Et af ofrene for haj-metoderne, som Kontant havde talt med, var Helle Svane, der i efteråret opdager, at hun har betalt 462,50 kroner for at stå i lokaltelefonbogen for Brønshøj og Vanløse. Og en nærlæsning af ældre telefonregninger viser, at hun også har betalt for at stå i telefonbogen for 2007. Hun ringer til De Gule Sider, der beklager fejlen. Men pengene har hun endnu ikke fået retur, beretter Kontant.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe er i gang med at undersøge De Gule Sider. Den verserende sag handler om, at 5000 privatpersoner i området omkring Skørping og Vejle fejlagtigt har fået en regning fra De Gule Sider. Siden har de fået en kreditnota for beløbet. Kontant hæfter sig ved, at hverken Helle Svane eller andre af de danskere, der føler sig dårligt behandlet af De Gule Sider, kommer fra det jyske område.

Ud over internettelefonbogen af samme navn udgiver De Gule Sider millioner trykte lokale, regionale og landsdækkende telefonbøger. Selskabet bryster sig at have Danmarks største internetomsætning.

De Gule Sider har cirka 600 medarbejdere, hvoraf halvdelen er sælgere.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse