Haj-metoder hos De Gule Sider

De Gule Sider advarer kunderne mod annoncehajer, men firmaet anvender selv metoder, som ifølge DRs Kontant er rene haj-metoder. Pengene drives ind gennem TDCs telefonregning, hvor de ofte bliver overset af kunderne.

De Gule Sider er kommet i skudlinjen for at bruge annonce-hajlignende metoder, når firmaer skal optages i telefonbøgerne.

I går kunne DR-programmet Kontant fortælle, at man har fået henvendelser fra mange af telefonbogsfirmaets kunder, der er opkrævet penge for noget, de ikke har bedt om - nemlig at stå i De Gule Siders telefonbøger.

I mange tilfælde har folk overset regningen, fordi den er krævet ind via telefonregningen fra TDC.

De Gule Sider var indtil for tre år siden ejet af TDC, som solgte forlaget til den nuværende ejer, giganten European Directories S.A. TDC har ikke ønsket at kommentere hvorfor selskabet står for inddrivelse af regninger for et helt andet firma.

Ifølge Kontant er der eksempler på, at TDC har lukket folks telefon, hvis de nægtede at betale en regning fra De Gule Sider. Det er dog en fejl, fortæller Nicolaj Due, kommunikationsdirektør i TDC. Han fastslår, at TDC normalt ikke lukker telefoner på grund af restancer til 3.part.

Et af ofrene for haj-metoderne, som Kontant havde talt med, var Helle Svane, der i efteråret opdager, at hun har betalt 462,50 kroner for at stå i lokaltelefonbogen for Brønshøj og Vanløse. Og en nærlæsning af ældre telefonregninger viser, at hun også har betalt for at stå i telefonbogen for 2007. Hun ringer til De Gule Sider, der beklager fejlen. Men pengene har hun endnu ikke fået retur, beretter Kontant.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe er i gang med at undersøge De Gule Sider. Den verserende sag handler om, at 5000 privatpersoner i området omkring Skørping og Vejle fejlagtigt har fået en regning fra De Gule Sider. Siden har de fået en kreditnota for beløbet. Kontant hæfter sig ved, at hverken Helle Svane eller andre af de danskere, der føler sig dårligt behandlet af De Gule Sider, kommer fra det jyske område.

Ud over internettelefonbogen af samme navn udgiver De Gule Sider millioner trykte lokale, regionale og landsdækkende telefonbøger. Selskabet bryster sig at have Danmarks største internetomsætning.

De Gule Sider har cirka 600 medarbejdere, hvoraf halvdelen er sælgere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere