En snegl på vejen er tegn på regn i Spanien. Og strandede fly i Kastrup er tegn på overgravede kabler i Hamborg.
Det må flylederne i Kastrup sande i øjeblikket, hvor cirka en tredjedel af afgangene er berørt af forsinkelser.
"Der skulle eftersigende være være gravet et kabel over i Hamborg. Normalt ville trafikken blive omdirigeret til en redundant forbindelse i Rotterdam, men den er uheldigvis også nede," forklarer driftchef Peter Nørbjerg hos Naviair, der står for at lede den danske lufttrafik, til ComON.
De to uheldige sammenfald har sat en prop i de såkaldte kontrol- og bevægelsesdata, som normalt flyder mellem landene.
Men hvorfor påvirker det den danske lufttrafik?
"Hvis du forestiller dig, at et fly letter fra Oslo med retning mod De Kanariske Øer, så er det bevægelsesmeldingerne, der fortæller de forskellige landes flyledere, at om så og så mange minutter entrerer dette fly jeres luftrum," fortæller Peter Nørbjerg.
Adviseringerne er vigtige for den løbende planlægning af trafikken. I Danmark har det den konsekvens, at Kastrup Lufthavn ikke modtager fly eller sender fly af sted til de berørte områder i Tyskland, Holland og England, hvor det ikke er muligt at sende bevægelsesdata. Peter Nørbjerg anslår, at det medfører forsinkelser for cirka en tredjedel af trafikken i Kastrup i dag.
Den danske driftchef understreger dog, at datamanglen ikke har nogen påvirkning på sikkerheden i de højere luftlag, da alle fly stadig har mulighed for at kommunikere med kontroltårnene og med andre fly.
De overgravede kabler i Tyskland betyder også, at danskere kan havde svært ved at foretage udlandsopkald i dag, skriver Politiken.dk.
Den seneste opdatering fra de tyske flymyndigheder kom klokken 10.25.