IBM slår ned på det grå marked

Stregkoder, serienumre og en mere strømlinet prispolitik er IBMs våben i kampen for at komme det grå hardwaremarked til livs.

På det grå marked, der går udenom de autoriserede salgskanaler kontrolleret af producenterne, handles der hardware for millioner af kroner.

IBM har det seneste år været i gang med et større oprydningsarbejde, som skal skabe større gennemsigtighed i hardwaregigantens salgskanal.

Stephan Wippermann, der er europæisk ansvarlig for "business partner transformation", fortæller til ComONs søsterblad CRN, at man for at beskytte officielle IBM-partnere mod konkurrence fra det grå marked har sat ind på tre områder.

Dels har IBM strømlinet sin globale prispolitik for at udjævne de ofte meget store prisforskelle, som produkter som storage, hukommelsesenheder og harddiske sælges til i forskellige regioner af verden.

Desuden bliver alle IBM produkter nu udstyret med serienummer og stregkoder. På den måde kan IBM kontrollere om distributører og forhandlere har leveret deres produkter til de slutbrugere, som man oprindelig bestilte varerne til.

For det tredje har IBM udvidet sit eksisterende compliance-program med jævnlige testkøb i den såkaldt »uautoriserede saglskanal«. Det sker for at øge kontrollen med, hvor selvstændige forhandlere har deres IBM-produkter fra og ikke mindst, hvilke pris de er indkøbt til.

Ifølge Stephan Wippermann har opstramningerne allerede betydet, at mængden af produkter, som udbydes på det grå marked er faldet markant. Op til 40 procent af de produkter, som for et år siden kunne skaffes udenom officielle IBM-partnere er i dag svære at opdrive på det grå marked.

»Det er godt nyt, for det er tegn på, at vores program virker,« siger Stephan Wippermann.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil