TDC: Hetz mod easyMobile

Efter kun to måneder kritiserer de britiske medier TDC-lanceringen easyMobile for at være en fiasko. Men ifølge easyMobiles direktør er det for tidligt at vurdere TDC's britiske satsning.

Ifølge den britiske avis Business Telegraph har TDC's lavpriskoncept for mobiltelefoni - easyMobile - fået en dårlig start i Storbritanien. Det forlyder, at selskabet kun har formået at kapre 5.000 kunder og desuden kun har ganske få besøgende på sin hjemmeside, der skal fungere som den primære salgskanal. Men ifølge easyMobiles direktør kommer vurderingen for tidligt og bygger desuden på forkerte tal.

»Hvis man skal vurdere esayMobiles operationer i Storbritanien, skal man huske på, at vi har banket et kontor op på meget kort tid. Det er simpelthen en tand for uprofessionelt at vurdere vores succes på baggrund af to ugers markedsføring. Det lugter af en sendt-i-byen-kampagne, for sandheden er, at de andre teleoperatører er i panik. Vores primære konkurrent - Virgin Mobile - er faldet 20 procent på fondsbørsen siden vores lancering, og der er ingen tvivl om, at der er nogen, der ønsker os hen, hvor peberet gror,« siger easyMobiles administrerende direktør Frank Rasmussen til ComON.

Andrew O'Neill, der er analytiker ved Bernstein Research, citeres af den britiske avis Business Telegraph for at sige, at esayMobile har 5.000 kunder, og at selskabets hjemmeside kun har 20 daglige besøgende per million internetbrugere. Frank Rasmussen går dog også i rette med disse tal for at være lodret forkerte.

»Jeg vil ikke oplyse vores konkrete kundetal, men de ligger noget over de 5.000, som medierne siger, vi har. Med hensyn til trafikken på vores hjemmeside kan jeg oplyse, at den langt overstiger de tal, som er kommet frem i medierne, for virkeligheden er, at vi har mellem 7.500 og 8.000 hits om dagen,« siger Frank Rasmussen til ComON.

Konceptet bag easyMobile er, at mobilkunderne skal købe et SIM-kort med forudbetalt taletid over nettet. Modellen er herhjemme kendt fra TDC-selskabet Telmore, der har haft stor succes med at sælge mobilydelser til det danske marked.

Telmores danske succes har gjort, at TDC forud for lanceringen af easyMobile har haft store forventninger til, at konceptet også ville blive en succes i Storbritanien. Derfor har TDC indgået en brandlicensaftale med Easy Group, der betyder, at TDC kan lancere easyMobile i 12 europæiske lande, der foruden England er Tyskland, Holland, Frankrig, Tjekkiet, Grækenland, Ungarn, Irland, Italien, Slovenien, Spanien og Portugal.

ComON kunne for en måned siden fortælle, at TDC allerede har indgået aftale med den hollandske netværksoperatør Telfort om at lancere easyMobile i Holland.

Capgemini Danmark A/S

Cloud Architect

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger RPA-udvikler til Robotics Operational Center (ROC)

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Midtjylland

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job