Butikstyveri burde ikke være et problem på nettet, men de danske internet-butikker oplever i stigende grad, at kunderne løber med varerne uden at betale for dem. Det skriver Jydske Vestkysten. Dermed er det ikke kun forbrugerne, der kan risikere at udsat for svindel på nettet.
»Internetbutikkerne er sårbare over for to typer svindel. Enten køber forbrugeren med et stjålet dankort, eller også siger kunden, at de købte varer aldrig er kommet frem,« siger Morten Kamper, direktør hos Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH), til Jydske Vestkysten.
I begge tilfælde er det forretningen, der hænger på regningen. Hvis et betalingskort bliver misbrugt, føres pengene omgående tilbage til kortejerens konto. Hvis kunden hævder, at varen ikke er modtaget, er det op til butikken at bevise det modsatte.
FDIH mener at butikkerne skal sikres bedre og opfordrer til, at bankerne skal dække en del af tabet.
»Vi opfordrer vores medlemmer til at politianmelde svindlen. Men hvis beløbet er på 400-500 kroner, kan det være svært at få det igen,« siger Morten Kamper.