Sander: Telestyrelse unødvendig

Der er ikke noget krav fra EU om at telereguleringen skal ligge hos en særlig myndighed, fastslår videnskabsminister Helge Sander, der dermed selv puster nyt liv i diskussionen om nedlæggelsen af Telestyrelsen og overflytningen af teleopgaverne til Konkurrencestyrelsen.

Det er i bund og grund ikke nødvendigt med en telestyrelse. Det fastslår IT- og Telestyrelsens politiske chef, videnskabsminister Helge Sander, der dermed selv puster nyt liv i diskussionen om nedlæggelsen af styrelsen.

At de danske teleselskabers gøren og laden overvåges af Telestyrelsen og ikke af Konkurrencestyrelsen, som det er tilfældet med mange andre brancher, er således ikke en naturlov. Der er ifølge ministeren intet i EU-reglerne på teleområdet, der kræver at telereguleringen skal foretages af en særlig myndighed. Det oplyser ministeren i et svar til Folketingets videnskabsudvalg.

»EU-reglerne på teleområdet medfører, at der nationalt skal gennemføres sektorspecifik lovgivning på teleområdet, som er forskellig fra konkurrencelovgivningen. EU-reglerne stiller ikke krav om, hvilken myndighed der er ansvarlig for, eller skal føre tilsyn med reglerne,« skriver Sander i sit svar.

Dermed puster ministeren selv til gløderne fra det godt et år gamle slagsmål mellem Telestyrelsen og Konkurrencestyrelsen. De to styrelser sloges kraftigt over blandet lovgivningen omkring bindingsperioder på mobiltelefoner. I den forbindelse fremgik det tydeligt at slagsmålet under overfladen også handlede om hvem der skulle regulere telemarkedet i det hele taget.

Konkurrencestyrelsen skrev blandt andet i sin årlige konkurrenceredegørelse, at telemarkedet var det infrastrukturområde med den bedst fungerende konkurrence - et argument for at det ikke længere er nødvendigt med en særlig styrelse for teleområdet.

Striden mellem de to styrelser måtte i sidste ende bilægges på et forsoningsmøde mellem videnskabsminister Helge Sander og erhvervsminister Bendt Bendtsen, som har det politiske ansvar for Konkurrencestyrelsen.

Navnenyt fra it-Danmark

Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

Boris Sudar

Renewtech ApS

Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job