"Umulig" fejl slukkede S-togs-signaler

I flere timer var hele det storkøbenhavnske S-togsnet ude af drift i lørdags, da computeren, der styrer signalerne, gik i sort. Det, der ifølge Banedanmark ikke kan ske, er nu sket tre gange på ti dage.

Lørdag var en sort dag for Banedanmark, der blandt andet er ansvarlig for driften af det storkøbenhavnske S-togsnet. Klokken ti minutter over elleve gik computerne i sort. Øjeblikkeligt gjorde hele S-togdriften det samme.

»Det ER det værst tænkelige,der kan ske for os«, udtaler Claus B. Christiansen, systemansvarlig hos Banedanmark. »Når systemet går ned, kan vi INTET se. Vi er så at sige blinde. Heldigvis kører radiokommunikationen udenom det defekte system, så vi kan stadig komme i kontakt med togene.Det vil sige, at de fleste toge kan køre frem til
nærmeste station og sætte passagerne af - men jeg vil ikke udelukke, at der er enkelte, der er blevet fanget midt på strækningen«

Claus B. Christiansen forklarer uddybende, at når det centrale trafikstyringssystem (XTCT) er nede, kan signalerne kun styres manuelt. Og det skal gøres fra de enkelte stationer - hvilket vil sige, at man rent fysisk skal have en mand sendt til Hillerød, en til Tåstrup, en til Køge, osv, osv. Det er derfor, der nemt kan gå en rum tid, inden togene kører bare nogenlunde regelmæssigt igen.

Klokken 13:30 samme dag var systemet oppe igen efter godt to timers nedbrud. Men det er endnu ikke lykkedes Banedanmarks leverandør, at finde årsagen til fejlen.

Systemet Vicos, der er leveret af Siemens, hedder hos i Banedanmarks verden XTCT og består kort fortalt af en række switches, der i praksis skulle dublere hinanden, så hvis et par stykker falder ud, overtager de andre. Men som det kører i øjeblikket, går hele systemet koldt, hvis blot en enkelt af enhederne svigter.

Switch'ene kører programdata fra applikationsserverne i en form for loop, styret af en såkaldt 'ringmaster'. Men én af årsagerne til, det er et større mas at finde fejlen er, at serverne er UNIX-baserede, mens switches og ringmaster respektivt kører to forskellige styresystemer fra Siemens.

Banedanmark afviser dog, at systemet skulle være blevet hacket:
»Nej, dét kan slet ikke lade sig gøre«, siger Claus B. Christiansen kategorisk og tilføjer, at fejlen med sikkerhed skal findes et sted i den opstilling, der i princippet ikke skulle kunne gå ned. Medarbejdere fra Banedanmark og Siemens har hele mandagen ligget i møder, for at finde frem til fejlen - hidtil dog uden resultat.

Det er nu tredje gang på under to uger, at systemet strejker. Der er derfor lettere panik på i Banedanmark, henholdsvis Siemens, for at finde frem til fejlen, inden den opstår en mandag morgen, hvor hele familien Storkøbenhavn er på vej ud i Sjælland.

Oven i problemerne med Banedanmarks IT-udstyr, har DSB måtte aflyse en lang række S-togsafgange, grundet manglende lokoførere. Så det er synd, at sige, det kører på skinner for Statsbanerne i øjeblikket...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere