Den danske e-handelsbranche har det ikke godt - og heller ikke mærkningsordningen e-mærket har formået at puste nyt liv i den elektroniske handel. Nu forsøger E-handelsfonden at relancere e-mærket med en række nye initiativer. Samtidig har E-handelsfonden fået ny formand, ny bestyrelse og 2,5 mio. kr. i støtte fra Videnskabsministeriet.
Den nye formand, Hans Henrik Højberg, erkender at tilslutningen til e-mærkeordningen ikke har været tilfredstillende.
»Som resten af e-handelsbranchen og Internetdanmark blev også E-handelsfonden ramt af "krisen" og e-mærket blev sidst år sendt til tælling. Vi har dog holdt hovedet oppe og klaret frisag ikke mindst takket være vores medlemmer, der har stået fast og ikke flygtet fra e-mærket,« siger Hans Henrik Højberg.
De 11 brancheorganisationer, der står bag projektet, har netop udpeget nye repræsentanter til E-handelsfondens bestyrelse. De nye medlemmer skal arbejde med markedsføringen af mærket ved at sætte yderligere fokus på de virksomheder, som er medlem af e-mærket.
»Jeg ser frem til at lede arbejdet i den bestyrelse, der er sammensat af E-handelsfondens bagmænd. Der er skabt et stærkt fundament for anvendelsen af den meget vigtige bevilling, som Videnskabsministeriet har givet E-handelsfonden. Vi glæder os over at have fået disse ressourcer til at kunne udbrede kendskabet til ordningen og kunne skabe den kritiske masse, som er nødvendig for succes,« siger Hans Henrik Højberg.
E-handelsfonden har planer om at indgå strategiske partnerskaber for at skabe bred opbakning til den danske e-handel. Et andet planlagt initiativ er indarbejdelsen af en stærkere sikkerhedsdimension i e-mærket, så e-mærket vil stille større krav til virksomhedernes tekniske løsninger.