Antallet af danskere, der handler via netauktioner, er steget stødt, og i dag har cirka halvdelen af danskerne prøvet at købe eller sælge via danske eller udenlandske sider. Men det bliver ikke altid en behagelig oplevelse.
Ifølge en undersøgelse foretaget af Analyse Danmark for Urban viser det sig nemlig, at 9,2 procent af dem, der handler på netauktioner, føler sig snydt. Enten modtager de ikke den købte vare, eller også får de aldrig betaling for en solgt vare.
Hos QXL.dk, der er Danmarks førende auktionshus på nettet, forsøger man at dæmme op for de dårlige oplevelser. Men selv om man anvender ratesystemet, der er kendt fra de fleste auktionsportaler, hvor brugerne giver hinanden karakterer efter endt handel, er det fortsat nødvendigt at udelukke brugere jævnligt.
»Jeg kan da kun ærgre mig over, at så mange har oplevet at blive snydt. Det går ud over os alle sammen. Men jeg gætter samtidigt på, at hovedparten af det foregår på udenlandske auktioner, hvor der er langt mellem køber og sælger. I Danmark har vi ret godt styr på, hvem der handler, siger Jacob Masters, direktør hos QXL.dk til Urban.
Forbrugerstyrelsens hotline oplyser også, at man siden 2005 har oplevet en firdobling af antallet af spørgsmål vedrørende netauktioner. Derfor har styrelsen netop udgivet pjecen: "Ren besked om internetauktioner".