Fullrate gav lynservice - fik skældud af Forbrugerrådet

Debat om kundeservice i nettets tidsalder.

I december blev Lara Mulady så godt og grundig træt af sin internetudbyder Fullrate, at hun omformede sin irritation til et indlæg på Twitter. Dagen efter lå der en email fra Fullrates kundeservice, der var snublet over vredesudbruddet på deres daglige overvågning af Twitter og andre hjemmesider. Kort efter blev den defekte router byttet ud uden beregning.

Problemet var løst. Ingen sure miner. Eller hvad?

Jo. Forbrugerrådet bekymrer sig over firmaers stigende overvågning på nettet.

"Jeg mener, det er meget krænkende, fordi forbrugeren ikke er klar over, at det foregår. Det er noget, der sker bag ens ryg, det er fuldstændig uigennemsigtigt…hvis man foretager sådan nogle overvågningsmetoder, så skal man altså oplyse om det. Når man er Fullrate-kunde, skal man vide, at Fullrate bruger de sociale medier til at indsamle oplysninger om kundernes tilfredshed," siger jurist ved Forbrugerrådet Anette Høyrup til Newspaq i en artikel, hvor læserne opfordres til at tage sig i akt for firmaernes overvågning
 

Sur? Hvem, mig? Næh

Men det paradoksale ved historien er, at Lara Mulady, som er årsag til artiklen slet ikke ser et problem i Fullrates måde at kontakte hende på. Det kunne man allerede i sidste uge læse på hendes blog, hvor hun takkede Fullrate - og tilmed takkede nej til at medvirke i artiklen som "sur kunde".

Den version af historien overrasker Forbrugerrådets Anette Høyrup, som havde fået forståelsen af, at kunden var utilfreds med Fullrates overvågning.

”Det er nyt for mig. Jeg vil også gerne have lov at nuancere min udtalelse, for jeg fremstår meget kritisk i artiklen. I Forbrugerrådet er vi som udgangspunkt positiv over de nye muligheder, som både firmaer og kunder kan få meget ud af. Firmaerne kan indhente meget viden om deres forretning den vej rundt og på den måde forbedre deres service,” siger Anette Høyrup til ComON.

Men hun fastholder sin kritik af Fullrate i den pågældende sag.

”Der, hvor kæden hopper af er, når kunden får en privat mail som svar på en Twitter-besked. Det vil sige, at de har sammenkørt nogle informationer fra deres database. Vi mener ikke, at firmaer skal bruge overvågningen af sociale medier i relation til en specifik kunde. De skal bruge det til en generel overvågning af markedet med henblik på at forbedre deres service. De skal bare være opmærksomme på, at nogle kunder kan føle sig intimideret, når man modtager sådan en mail,” mener Anette Høyrup.

 

Fullrate skal have point

Men den Emma Gad-guide til de sociale medier vil Trine-Maria Kristensen ikke skrive under på. Hun rådgiver firmaer om blogs og social kommunikation.

”Jeg har svært ved at tage Forbrugerrådet alvorligt i sådan sag. Virksomheder er sat i verden for at løse deres kunders problemer. Så det burde være i Forbrugerrådets interesse, hvis forbrugerne får løst deres problemer på denne måde,” siger Trine-Maria Kristensen.

”Virksomheder skal være der, hvor deres kunder er. Så hvis kunder er på nettet og skriver sure beskeder, så synes jeg også, at virksomhederne skal være der og forsøge at hjælpe og rådgive kunderne,” siger Trine-Maria Kristensen, som gerne vil uddele point til
Fullrate for at være opsøgende i de sociale medier.

Men hun erkender, at Fullrate har lavet en lille fodfejl. Firmaet burde i stedet havde kontaktet personen direkte via Twitter.

”Det er måske lidt gråzone-agtigt, at de vælger at kontakte en person, som skriver på Twitter, via email. Men fra at sige at den fremgangsmåde er ”problematisk” og så til at sige, at de skal lade helt være med at kontakte deres kunder – der er langt,” siger Trine-Maria Kristensen.

Opdatering: Forbrugerrådet har efterfølgende ændret sin kritik.

KMD A/S

Product Owner

Midtjylland

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Midtjylland

G. Tscherning A/S

IT & Digitaliseringsansvarlig

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S