En ud af tre danske annoncekroner går til Google

Søgeordsannoncering står for hver tredje danske annoncekrone på internettet, vurderer FDIM.

Samlet set blev danskernes færden på internettet 3,6 procent mere værd sidste år, viser en ny opgørelse. Til gengæld er det ikke danske netmedier, der tjener flere penge. Det er Google. De danske mediers omsætning gik omvendt tilbage.

Det er Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM), der har lavet en opgørelse over den danske omsætning på annoncer på internettet i 2009. Foreningen fortæller, at annoncemarkedet var "ekstremt presset", men at de danske netmedier har klaret sig flot.

”Annoncørerne efterspurgte effekt, og det kan nettet give. Derfor har mediebudgetterne søgt mod nettet”, siger Christian Peytz, formand for FDIM.

Bannerannonceringen voksede med lidt over ni procent, men den vækst overgås stort af søgeord, hvor der var en vækst på 35 procent fra 2008 til 2009. FDIM baserer opgørelsen på medlemmernes indberetninger, men foreningens vurdering af eksempelvis Googles indtjening er et estimat baseret på interviews med bureauer og andre kilder i branchen.

Ved at fraregne søgeordskategorien fra FDIM's opgørelse, har ComON regnet sig frem til, at de danske netmedier solgte for 109 millioner kroner mindre i 2009 end året før. Det er fem procent mindre.

FDIM påpeger, at mange af annoncekronerne går ud af landet.

”Hovedparten af søgeordsomsætningen og i øvrigt en stadigt større del af den øvrige omsætning går direkte til udenlandske virksomheder, og bliver derfor ikke automatisk geninvesteret i nyt medieindhold til danske brugere,” siger Morten Helveg Petersen, direktør i FDIM.

"Blandt andet det forhold bør være med i overvejelserne, når det kommende medieforlig skal forhandles", siger Morten Helveg Petersen.

Politikerne har allerede et kig på Googles guldforretning. Fredag fortalte Socialdemokraterne, at oppositionen ville have undersøgt, om det er muligt at pålægge Google en afgift. Redegørelsen bliver dog ikke til noget i første omgang, eftersom De Radikale trak støtten.

Markedspladserne på nettet oplevede et dyk i indtjeningen sidste år. Kategorien dækker blandt andet over rubrikannoncemarkedet, internettelefonbøger, auktioner og jobannoncering. Den negative vækst skyldes først og fremmest, at de digitale jobdatabaser mistede omsætning, da danskerne stoppede med at kigge efter nyt job på grund af finanskrisen.

FDIM's hovedtal for den danske internetannoncering 2009:

  • Bannere og Partnerskaber (inklusiv Google AdSense): 1.005 millioner kroner (+9,3 vækst i procent i forhold til 2008)
  • Søgeord (estimat): 1.066 millioner kroner (+35,0)
  • Permission Marketing (eksempelvis emailreklamer): 128 millioner kroner (-5,5)
  • Markedspladser 812 millioner kroner (-24,6)
  • Diverse: 19 millioner kroner (+172)
  • I alt: 3.034 millioner kroner (+3,6)

FDIMs Markedsstatistik bygger dels på indberetning fra FDIMs medlemmer til Deloitte og dels på estimering af de resterende dele af markedet.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse