Fysiske butikker taber online

Rene onlinebutikker vinder over fysiske butikker, der er for langsomme til at komme på nettet.

Fysiske butikker må se sig sat tilbage på en andenplads i kapløbet om kunderne. I følge Erhvervsbladet stormer netbutikkernes omsætning frem. I første kvartal af 2007 steg salget med 43 procent i forhold til samme periode sidste år, til 3,8 milliarder kroner. I mens har de traditionelle fysiske butikker svært ved at følge med.

I følge direktør Morten Kamper fra FDIH, Foreningen af Danske Internet Handlende, har onlinebutikkernes langt større chance for succes end deres konkurenter. Det skyldes, at de allerede har investeret i en platform, der kan sælge på nettet. En fremtidig vækst i omsætningen vil slå mere igennem på bundlinjen.

»Der er ingen tvivl om, at det største vækstpotentiale ligger hos de detailbutikker, der udelukkende agerer på nettet. De skal bruge langt færre investeringer på at skalere forretningen,« siger Morten Kamper, FDIH.

Han støttes af Anders Fritz Carlsen fra marketingfirmaet Tradedoubler, der mener, at de traditionelle fysiske butikker ikke nåede at komme af sted i tide, da starten gik til onlinehandlen. De vil derfor aldrig indhente de rene onlinebutikker.

»Store dele af den traditionelle detailhandel har stadig svært ved at finde en online position,« siger Anders Fritz Carlsen.

Han forklarer, at de fysiske butikker også har det svært med rådgivningen af deres kunder. Det passer ikke, når mange traditionelle forsvarer deres højere priser med den personlige vejledning af kunderne.

»Det holder ikke i praksis, at den traditionelle detailhandel giver kunderne bedre rådgivning i deres fysiske butikker; Ofte har kunderne mere viden end ekspedienterne, fordi kunderne har gjort deres research online, før de handler,« siger Anders Fritz Carlsen, Tradedoubler.

FDIH's Morten Kamper mener dog, at de fysiske butikker har en fordel frem for deres virtuelle konkurrenter. I en butik kan man både afprøve en vare og tage den med hjem med det samme. Det kan man ikke i en onlinebutik.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S