Fullrate i uheldigt nedbrud i hal nr. 3

100.000 Fullrate-kunder mistede nettet i morges

Lidt over kl. otte i morges gik nettet i sort for samtlige Fullrate-kunder. Først timer senere havde alle fået forbindelsen genetableret.

Årsagen var en strømafbrydelse hos netværksudbyderen Global Connect. Dette selskab driver et housing-site, der rummer flere firmaers telehardware til styring af deres respektive netværk

Det var Global Connects housing-sites i Glostrup, der i morges ramt af en strømafbrydelse. Og mens al udstyr i 12 af de i alt 13 haller i housing-sitet automatisk slog over på nødstrøm fra dieselgeneratorerne, var nødstrømmen i den 3. hal af en eller anden grund ikke klar, da der var brug for den.

Fullrate var så uheldig, at have sit udstyr i hal 3, fortæller Global Connects direktør og stifter Niels Zibrandtsen.

”En mekanisk switch, som skulle slå over på nødstrømmen, da bystrømmen forsvandt, fungerede af en eller anden grund ikke i hal 3. Systemet burde derpå have routet videre til et andet site, men det skete heller ikke. Vi er ved at kortlægge, hvor og hvorfor fejlen opstod. Men det er selvfølgelig vores ansvar, at det virker,” siger Niels Zibrandtsen til ComON.

Det var stort set kun Fullrate, der blev berørt af strømafbrydelsen i hal 3. Enkelte erhvervskunder havde også udstyr i hallen, men de har ifølge Zibrandtsen næppe mærket noget på grund af deres egne nødprocedurer.

Hos Fullrate fortæller direktør Peter Mægbæk, at det tog cirka halvanden time, før alle 100.000 kunder kom på nettet igen.

Han er dog langt fra tilfreds med, at netnedbruddet overhovedet fandt sted.

”Vi er meget omhyggelige med at stille krav til vores samarbejdspartnere, så den slags ikke sker. Derfor er det ærgerligt, når det sker alligevel. Nu skal vi have evalueret, hvad det var, der gik galt, så der kan tages skridt til at forhindre, at det sker igen, siger han.

Peter Mægbæk siger til ComON, at han dybt beklager nedbruddet overfor Fullrates kunder.

Opdateret: I den første version af denne artikel beskrev vi, at Fullrates udstyr stod i hal nummer 13. Det er rettet til numer 3.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S