Danskerne kaster privatfotos i grams på Facebook

Flertallet af danskere på Facebook lægger billeder ud på profilen, og det gælder endda brugere, der ikke stoler på, at Facebook vil lade være med at sælge billederne til reklamer. Forsker mener, at den social webtjeneste bør gøre bedre opmærksom på sine vilkår.

Det er populært for danskere at lægge billeder fra ferie og fester ind på Facebook, viser en undersøgelse fra ComON, som over 400 danskere har svaret på.

Tre ud af fire lægger private billeder ind på Facebook, og det på trods af, at fjæsbookerne i realiteten kan risikere at se private feriefotos fra Mallorca dukke op på en busreklame for charterrejser.

På Facebook og andre af internettets debatfora går en livlig debat om, at Facebook i sine vilkår kræver retten til at bruge private billeder, til hvad Facebook selv måtte finde nødvendigt. Men en talsmand for den sociale netværkstjeneste har offentligt fortalt, at Facebook ikke vil videregive oplysninger til andre firmaer.

Flertallet af danskere stoler på, at firmaet vil holde sit løfte. Således svarer 37 procent i ComON's undersøgelse, at de stoler på Facebook, mens 33 svarer det modsatte. De sidste 29 procent vidste ikke, hvad de skulle svare.

Ni ud af ti mener dog, at Facebook bør ændre sine vilkår, så firmaet ikke kan bruge billederne til at tjene penge.

Men dårlig omtale har ikke nødvendigvis den store effekt på brugen af netværkstjenester. Hele 60 procent af dem der ikke stoler på Facebook lægger på trods af mistilliden alligevel billeder op.

Dårlig medieomtale preller primært af på børn og unge, vurderer ph.d. studerende Malene Charlotte Larsen fra Aalborg Universitet, som forsker i social networking.

Hun har forsket i børn og unges brug af Arto, hvor mange brugere ikke har kunnet genkende mediernes skrækhistorier om mobning og pædofile brugere. Disse historier adskiller sig nemlig fra brugernes egne erfaringer på sitet, og derfor er tjenesten stadig et populært mødested for børn og unge.

»Men der kan være en forskel på brugergrupper. Hvis Facebook-brugerne er ældre kan det være anderledes, men børn og unge bliver ikke påvirket af dårlig omtale i medierne,« siger Malene Charlotte Larsen på basis af sine erfaringer med Arto.

ComON's undersøgelse viser da også, at det primært er respondenter over 35 år, der ikke stoler på Facebook.

Men det kan have stor betydning, hvad man lægger ud på nettet, mener Malene Charlotte Larsen.

»Jeg kan nogen gange selv ikke forstå, at folk har uploadet nogle pinlige billeder,« siger Malene Charlotte Larsen.

Hun tror ikke, at folk altid kan gennemskue systemet og dermed hvilke konsekvenser deres handlinger på nettet kan få. Hun mener, at Facebook mere klart kunne fortælle brugerne, hvad vilkårene er, når de uploader billeder og andet privat materiale.

»Så tror jeg, nogle brugere på Facebook ville regulere deres brug,« siger hun, der samtidig er betænkelig ved, at folk ved at lægge personlige billeder ud på nettet også udstiller venner og familie. Når en bruger på Facebook, synliggør personer på et billede med et "tag", kan fremmede i mange tilfælde se billedet via ens egen profil.

»Man kan jo ende i en situation, hvor en en ven har "tagget" dig på et billede fra en fest, hvor man er i en pinlig situation, som man aldrig selv ville vælge at offentliggøre,« påpeger Malene Charlotte Larsen.

ComON har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Facebook.

ComON's undersøgelse var påbegyndt af 467, men 432 har færdiggjort spørgeskemat. ComON bad over 14 dage danske brugere på Facebook om at svare, og både aktive og mindre aktive brugere har svaret.

Interesserede kan læse den samlede undersøgelse her.

Læses lige nu

    KMD A/S

    Product Owner til KMD Nexus

    Københavnsområdet

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Erfaren leder til cyberdivisionen i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S