Medier skal betale for det brugerskabte indhold

Medierne skal betale for de blogs, videoklip og andet indhold, som internetbrugerne leverer, lyder meldingen fra EU. Det er udelukket, mener Ekstra Bladets chefredaktør.

Der skal indføres tvungen betaling for mediernes flittige brud af gratis brugerskabt indhold for at beskytte journalister og fotografers levebrød, hvis det står til EU's Kultur- og Uddannelsesudvalg. Det skriver business.dk.

»Væksten i kommercielle mediers brug af brugerskabt indhold som foto og video, som bliver brugt, uden at der betales for det, rejser etiske og privatlivsmæssige problemer og sætter journalister og andre professionelle mediefolk under pres,« hedder det i en resolution fra EUs Kultur- og Uddannelsesudvalg, som blev vedtaget med et stort flertal.

Udvalget håber på, at resolutionen kan danne grundlag for en lovgivning, der dermed tvinger medierne til at betale for det brugerskabte indhold. Det skal få medierne til at vælge det, der er bedst, og ikke blot det, der er gratis.

»Det skal EU ikke blande sig i. De lever i en lukket verden og skal stoppe deres forsøg på at kontrollere en stor og demokratisk udvikling,« siger Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, til business.dk.

Han mener ikke, at der er nogen grund til at frygte for, at brugerskabt indhold vil gøre journalister og fotografer overflødige.

»Journalisterne står ufatteligt stærkt. Al erfaring med brugerskabt indhold viser, at det kun bliver godt, hvis der er journalister bagved. Det vil sige journalister, der styrer debatten, sorterer i stoffet og spejder efter det interessante,« siger Poul Madsen til business.dk.

Desuden vil en ny lovgivning hæmme den demokratiske udvikling af internettet, mener han.

»Hvis nogen vil tvinge os til at betale, ryger vi tilbage til en verden med læserbreve og redigeret indhold. Det er ærgerligt, hvis folk ikke kan få deres indhold bredt ud, fordi medierne sidder og overvejer, hvad det skal koste,« siger Poul Madsen til business.dk.

Tidligere forsøgte for eksempel Nyhedsavisens website, avisen.dk, i høj grad at tiltrække brugerskabte nyheder og blog-indlæg. Dette er man imidlertid gået bort fra i erkendelsen af, at konceptet kun tiltrak nogle få ivrige debattører og ikke den brede offentlighed.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere