Online-handlen æder de fysiske butikker

Ti procent af al handel sker på nettet.

Danskerne flytter stadigt flere indkøb over på nettet. Og i 2010 kommer det til at gå endnu hurtigere.

Det viser en ny analyse fra DI Handel, der har fået gennemført en undersøgelse af forventninger til internethandlen blandt 1.090 danskere.

Knap hver fjerde dansker op til 49 år forventer at skrue op for deres onlinekøb i 2010, mens det samme gør sig gældende for hver femte dansker i alderen 50-59 år.

Internethandlen har over de seneste år taget en stadig større bid af den fysiske detailhandel, så den nu er oppe på omkring ti procent, fortæller DI.
 

"Den udvikling vil blot fortsætte, og det betyder, at virksomhederne skal være meget bevidste om, hvordan deres digitale udstillingsvindue stiller dem i konkurrencen om forbrugerne, der i stigende grad bruger online varekataloger, sammenligner priser på nettet og afsøger forretningers hjemmeside, inden de handler," siger Peder Søgaard-Pedersen, konsulent i DI Handel.

Ifølge DI ved de fleste virksomheder godt, at de bør have en hjemmeside, men der er fortsat mange, der ikke giver de besøgende mulighed for at handle online.

"Der er mange virksomheder, som har en hjemmeside, der kun leverer en præsentation af virksomheden og et begrænset varekatalog - lidt efter parolen, at opgaven er løst, når der er etableret en hjemmeside. De skal dog være opmærksomme på, at onlinetilværelsen er en løbende proces, som skal udvikles løbende, ellers bliver de overhalet indenom af konkurrenterne," lyder det fra Peder Søgaard-Pedersen.

En ordentlig hjemmeside med saglige informationer er et must, har mange virksomheder fundet ud af – og det gælder også, når online-handlen skal boostes. Ifølge førnævnte undersøgelse tager mange online-handlende et smut ind på hjemmesiden for at finde informationer inden de handler.

Det gælder helt præcist 38 procent af danskerne i analysen. Tallet er endnu højere, hvis man ser isoleret på aldersgruppen 15-til 39-årige, hvor omkring halvdelen af danskerne tager et smut forbi virksomhedens hjemmeside, inden de går i butikken.

Analysen af danskernes online-handel blev gennemført af Catinét-IFKA for DI Handel.
 

Læses lige nu

    KMD A/S

    Customer Support Consultant

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Everllence

    Software Developer – R&D

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job