Smelter Messenger sammen med Facebook?

I december er Microsoft klar med en grundig opgradering af Windows Live-universet, hvor man i fremtiden vil kunne placere sit indhold og kontakter fra sociale netsteder som for eksempel Facebook. Betatesten er ude nu.

Microsoft bliver ofte anklaget for at låse sine brugere fast i Microsoft egne systemer og løsninger. Men i næste version af Windows Live har Microsoft valgt at åbne op.

Opgraderingen af Windows Live indebærer en lang række nyheder, men en af de væsentlige ændringer er, at Microsoft har indgået kontakt- eller indholdsaftaler med blandt andet Facebook, MySpace, Twitter, Flickr og LinkedIn.

Kort sagt betyder det, at man kan trække indhold og kontakter fra op til 50 sociale tjenester direkte ind i Microsoft-universet. Og vice versa.

Windows Live er Microsofts forbruger-univers, der rummer de populære Hotmail og Messenger. Men også en masse andre programmer og webtjenester. For eksempel programmerne Movie Maker, browser-toolbar, blogprogrammet Writer og offline webmail. De kan alle findes på Windowslive.dk i betaversion indtil lanceringen i december.

Webtjenesterne er for eksempel kalender, billedgallerier, og Windows Live SkyDrive, der er en harddisk ude på internettet, hvor man i fremtiden vil have 25GB gratis opbevaring.

Kongstanken er, at de forskellige programmers indhold skal være tilgængelig på både mobiltelefon, pc og via internettet.

Ikke konkurrenter...men partnere

De kommende samarbejder med en lang række sociale netsteder sker i erkendelse af, at de fleste netbrugere alligevel bruger mere end ét netværk. Og hvis det er umuligt at lokke brugere til udelukkende at bruge Microsofts løsninger, så kan man lige så godt gøre det let for brugerne at overskue alle deres netværk.

Det sker via den nye Windows Live Profile, der kommer til at fungere som en startside, hvor man kan følge med i sociale netværk, email, kalendere, billeder og så videre.

»Vores godt to millioner danske Windows Live-brugere kommunikerer med deres venner og familie på kryds og tværs af forskellige digitale platforme. Al den kommunikation samler vi nu i Windows Live, så vores brugere kun skal gå ét sted hen for at kommunikere med dem, de holder af,« siger Troels Hviid, produktchef for Windows Live.

Men hvis Microsoft har held til, at få brugerne til at samle sine netværk hos Microsoft, betyder det så ikke døden for alle de andre netværk? Det er ikke målet, fortæller Microsoft.

»Det vi har lavet er partnerskaber. Begge parter får noget ud af det. Tag for eksempel Pandora.com, der måske har 50 millioner brugere. De får adgang til 450 millioner i vores netværk. På den måde kan de vokse med aftalen,« siger Troels Hviid.

Han mener desuden, at brugerne benytter de forskellige netværk oftere, hvis de får et forbedret overblik. Hvis de skal logge ind flere steder og af og til går forgæves efter nyt indhold på de mange side, så kan de være tilbøjelige til at bruge netværkene mindre.

»Det her er en konstatering af, at folk bruger forskellige netværk. Det er simpelthen noget vores brugere har råbt og skreget efter. Så nu gør vi det,« siger Troels Hviid.

På sigt kommer der cirka 50 partnerskaber for enten kontakt- eller indholdsudveksling. Facebook, LinkedIn, Tagged, HI5, MySpace, Piczo og Bebo har sagt ja til en kontaktudveksling, så det er muligt at trække kontaktoplysninger mellem Microsoft og partnerne - og den anden vej.

Derimod har følgende partnere sagt ja til, at oplysninger fra Microsoft Live kan vises hos partnerne og omvendt. Det kunne være statusbeskeder og links til billeder. Partnerne er Daum, Flixter Twitter, Flickr, iLike, Pandora, Photobucket, Stumbleupon, Tripit, Wordpress og Yelp.

Microsoft håber også at få Facebook med på en indholdsaftale på et senere tidspunkt.

Der er ikke nogen planer om at udvide partnerskaberne til også at omfatte fælles login/password-projekter. Troels Hviid henviser dog til, at Microsoft tilbyder eksterne partnere at bruge WindowsLive-ID via en api.

Andre nyheder

Dagens relancering har fået navnet Wave 3. Den tredje "bølge" af Windows Live rummer som nævnt også en række andre finjusteringer og nyheder.

For eksempel lover Microsoft, at Hotmail er blevet hurtigere, og at spam-beskyttelsen er bedre.

Messenger er bygget om fra bunden. Med de mange unge brugere in mente har Microsoft haft fokus på at skabe mange muligheder for at "customize" brugerfladen.
Det er for eksempel blevet muligt at lave sine egne smileys ud fra sit eget ansigt og at udskifte sit displaybilled med en kort video.

Andre nyheder er Windows Live Groups og Windows Live FrameIt. Førstnævnte gør det muligt at lave grupper, hvor der kan chattes eller deles kalendere, filer og billeder. Windows Live FrameIt er et samarbejde med hardwareproducenter, så man kan købe digitale billedrammer, der viser indhold fra Live-kontoens billedarkiv.

Betaversionerne kan hentes nu. De endelige versioner af programmer og webtjenester lanceres hen over de kommende måneder. Hovedparten i december. Den sidste del af den "3. bølge" bliver en opdatering af Hotmail i begyndelsen af 2009. Blandt andet muligheden for POP-adgang.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere