Danskerne bruger nettet som aldrig før, men ikke til sjov og ballade. Det viser en ny undersøgelse, som I&A Research har udarbejdet for Telia Stofa. Blandt de foretrukne aktiviteter er e-mail korrespondance (96 pct. af respondenterne), bankforretninger (74 pct.), læsning af nyheder (62 pct.) og planlægning af ruter (41 pct.), mens forlystelser som indkøb og underholdning scorer meget lavere (mellem 2 og 27 pct.).
Telia Stofa fortæller at 26 pct. af respondenterne er kvinder, mere end dobbelt så mange som for tre år siden. En fjerdedel af bredbåndskunderne hos Telia Stofa er i dag over 50 år - mod kun 11 pct. i 2000. Fem pct. af bredbåndskunderne har nu passeret de 65 år.
»Tallene fra i år understreger to tendenser. Den ene er, at kvinderne og de ældre for alvor er blevet aktive på nettet. Den anden er, at de ydelser, som de såkaldte "content providers" tilbyder, nu er så gode, at de udgør et reelt alternativ til at købe en avis, gå på posthuset eller i banken. Hvis ellers bredbåndsforbindelsen er lynhurtig, stabil og har en god pris, så er det sund fornuft. Når vi ikke orker at stå i kø i banken eller vil betale for at gå på posthuset, har vi jo slet ikke lyst til at opleve kø på nettet,« siger Ole Simonsen, adm. direktør i Telia Stofa.