Med en omsætning på 150 millioner kroner i 2004 og et overskud før skat på seks mio. kroner er Flybillet.dk et eksempel på, at der kan tjenes gode penge på at sælge over internet. Firmaet, som ejes af Via Travel Danmark, forventer en omsætning på 250 millioner kr. i 2005, skriver ErhvervsBladet. Og det selvom kendskabsgraden til sitet ifølge flere målinger er helt nede på tre procent.
»Internettet er blot en anden måde at smide varerne over disken på. Vi er en del af en stor rejsekoncern, og branchekendskabet er en stor fordel, når vi sælger produkter online,« siger adm. direktør Axel Rasmussen fra Flybillet.dk.
Internet-tjenesten henvender sig fortrinsvis til private, mens moderselskabet Via Travel Danmark er et erhvervsrejsebureau. Ifølge Axel Rasmussen fungerer internet-konceptet ikke i erhvervsforretningen, hvor kunderne har større krav til bl.a. fleksibilitet.
Men tilknytningen til Via Travel Danmark betyder, at Flybillet kan forhandle sig frem til individuelle rabatter. I øjeblikket forhandles der rejser til 500 destinationer.
»Koncernen har en stort volumen, og det nyder Flybillet.dk godt af. Vores site bliver fodret med individuelle rejser og priser og er ikke automatiseret som nogle af vores konkurrenter,« siger Axel Rasmussen til ErhvervsBladet.