Nye regler for telereklamer

I sidste uge kom der nye regler for telereklamer. Reglerne er lavet af branchen selv og skal give forbrugerne bedre mulighed for at gennemskue de mange teletilbud.

Den 1. april blev telebranchen underlagt nye regler for markedsføring. Branchen har selv udfærdiget de nye regler, og hensigten er at gøre det nemmere for forbrugerne at vurdere de mange teletilbud i forhold til hinanden.

»Hovedsigtet har været at skabe større gennemsigtighed for forbrugerne på telemarkedet. Det har været et problem, at forbrugerne har haft meget svært ved at bedømme, hvad det reelt kostede at gå ned og købe en mobiltelefon, der blev sat til salg for én krone,« siger telepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet, Anders Hjort Jensen, til ComON.

Ifølge de nye retningslinier er teleselskaberne forpligtede til at lægge alle de faste udgifter sammen til en minimumspris, så forbrugeren kan gennemskue, hvad købspris, abonnement og diverse gebyrer løber op i.

»Retningsliniernes påbud, om at alle faste udgifter skal summes op, gør det mere gennemskueligt. Tidligere var det normalt, at købsprisen på én krone stod med meget store bogstaver, og at det så stod med småt, hvad man reelt forpligtede sig til,« siger Anders Hjort Jensen til ComON.

Telebranchen har selv udfærdiget reglerne efter anmodning fra Forbrugerombudsmanden, men alligevel kniber det tilsyneladende med at overholde dem.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Har du SAP-kendskab, og mod til at arbejde i Forsvarets Cyberdivision i Hvidovre?

Københavnsområdet

KMD A/S

Customer Support Consultant

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Bliv en del af vores team som Infrastruktursystem Specialist i Hvidovre!!

Københavnsområdet

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse