Apple har næppe retten til navnet App Store

Apple har forsøgt at forhindre at Amazon kan bruge betegnelsen Appstore, men det ser ud til at sagen er tabt.

Artikel top billede

I marts kunne Amazon åbne sin nye Appstore til Android. Navnet minder om den kendte App Store til iOS og det fik Apple til at sagsøge Amazon. Apple kræver at dommeren skal forbyde Amazon at bruge betegnelsen ”App Store” om sin nye online-markedsplads med applikationer. Desuden skal Amazon betale erstatning i ukendt størrelse til Apple.

Men det ser ud til at dommeren vil afvise Apples krav. Det skriver Bloomberg. Efter en høring i Oakland onsdag sagde dommer Phyllis Hamilton at hun ”sandsynligvis” vil afvise begæringen fordi Apple ikke har demonstreret at navnet kan forvirre forbrugerne.

Den endelige beslutning er ikke truffet endnu, men Apple har haft svært ved at demonstrere ”faktiske beviser på forvirring” hos forbrugerne og det er en ”forhindring for Apple” i sagen.

I sagsdokumenterne fremfører Apple at man har brugt hundreder af millioner dollar på at etablere App Store navnet og nu vil lide uoprettelig skade ved at blive associeret med Amazons Appstore, som har færre sikkerheds-foranstaltninger og mindre beskyttelse mod virus.

Amazon mener til gengæld, at ”App Store” er en generisk betegnelse, og desuden fremføres det, at der er tale om to vidt forskellige tjenester, fordi Apple ikke sælger applikationer til Android.

Allerede i 2008 prøvede Apple første gang at få beskyttet ”App Store” hos den amerikanske patent- og varemærkestyrelse. Microsoft har dog forsøgt at forhindre at ”App Store” bliver registreret som varemærke.

Men det er slet ikke afgjort endnu om Apple overhovedet får tildelt dette varemærke. Selvom ansøgningen blev indgivet i 2008 er den endnu ikke færdigbehandlet. Microsofts klage skal først vurderes.

Apple hævder i sagsdokumenterne at man har kontaktet Amazon flere gange for at få firmaet til at stoppe med at bruge ”App Store”, men uden held. Det hævdes også at Amazons brug af denne betegnelse vil forstyrre og vildlede forbrugerne.

Amazons online-markedsplads er en konkurrent til Googles Android Market, men den er bygget op ligesom Apples App Store.

Amazon beholder en del af omsætningen og skal først godkende alle applikationer, inden de kommer med. Pornografi og andet ”anstødeligt” indhold er ikke tilladt.

Dermed er reglerne noget mere stramme end i Googles eget Android Market, hvor man blot kræver at beskrivelserne af de enkelte applikationer skal være dækkende – men ellers overlader det til brugerne at vælge mellem skidt og kanel.

Amazon har valgt en fremgangsmåde som minder mere om Apples, hvor der er strengere kontrol med applikationerne.

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead End User Services

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Release og Change Manager til DeMars i Cyberdivisionen, Hvidovre.

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Test Consultant

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef for SAP Business Intelligence i Cyberdivisionen

Københavnsområdet

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job