Det ser let ud i reklamerne, men i virkelighedens verden er det betydeligt mere kompliceret:
At få mobiltelefonen, pc'en, netværket og alt det andet til at smelte sammen i ét effektivt værktøj for forretningsmanden.
Enhver respektabel business-mobiltelefon rummer i dag talrige funktioner som kalender, e-mail, Bluetooth og GPRS, men alt for få brugere udnytter de muligheder, telefonen byder på.
Det mener to selvstændige IT-konsulenter, der med hvert deres udgangspunkt har rottet sig sammen for at rådgive og hjælpe virksomheder med at udnytte de mobile teknologier fuldt ud.
Jan Merklin begyndte netop som rådgiver i mobilverdenen, mens Jann Kallehauges kompetencer ligger inden for virksomhedens netværk og centrale IT-systemer. Og det er netop de to verdener, der skal tale sammen, hvis den rejsende erhvervsmand skal have noget ud af sine mobile IT-systemer.
- Virksomhederne investerer i mobilt udstyr, men ofte ender det i skuffen, fordi de ikke kan finde ud af at bruge det, sådan som de havde forventet, siger Jan Merklin.
Automatik
- Tag nu en håndholdt computer, PDA'en. Den kan give adgang til e-mail og kalenderen fra Outlook, men den kan også meget andet end det, supplerer Jann Kallehauge.
Det kunne for eksempel være, at virksomhedens sælgerstab hver mandag morgen automatisk skal modtage en opdateret prisliste fra databaserne i hovedkontoret på deres PDA'er.
En anden mulighed er at give IT-afdelingen i virksomheden mulighed for at fjernstyre udstyr og software på tværs af platforme og enheder.
- Virksomhederne investerer i mobilt udstyr, men ofte ender det i skuffen, fordi de ikke kan finde ud af at bruge det, siger Jan Merklin, Mobilepartner, og Jann Kallehauge, PC-Assistance (th.). Foto: PC-Assistance |
- Der er ikke megen hjælp at hente på mobilselskabernes hjemmesider eller i brugervejledningerne. Hvor skal man så finde ud af, at man skal opdatere sit styresystem for at få den infrarøde port til at opnå forbindelse til en mobiltelefon, spørger Jan Merklin.
De to konsulenter oplever tit, at udstyr må returneres til producenten, hvilket både koster dem penge og unødvendig tid.
Men de er også enige om, at der er for mange forhandlere om budet i Danmark. Det mudrer billedet, og markedsføringen lover kunderne mere, end man kan love.
- En forhandler kaldte for eksempel GPRS for "mobilt ADSL" i en annonce. Men det er jo løgn, for det giver kunden en forventning om, at hastighederne er på ADSL-niveau, siger Jan Merklin.
GPRS skal være langsomt
GPRS sætter mobiltelefonen i konstant forbindelse med internettet, og kunden betaler ikke en minutpris, men derimod en fast pris per forbrugt megabyte data.
- GPRS er ikke dårligt. Det skal være langsomt. Man skal ikke forvente hastigheder på andet end mellem 9,6 og 40,3 kilobit/s, hvilket er fint til mange opgaver, siger Jan Merklin.
Han langer også ud efter teleselskaberne, der - snart to år efter GPRS-lanceringen - endnu ikke tager teknologien alvorligt nok:
- Et af mobilselskaberne kan finde på at lukke for GPRS-netværket i fire dage i træk uden at informere brugerne, for eksempel ved at sende en SMS. Så står man der med sin bærbare pc hos kunden og vil lige hente et dokument ned fra nettet, og så virker skidtet ikke, og ingen ved hvorfor, fortæller Jan Merklin.
De to konsulenter har hidtil fungeret som eksterne IT-afdelinger i små virksomheder, men i det mobile univers er større organisationer også med i målgruppen.
- De har deres egen IT-afdeling, men de har ikke en mobilafdeling. Indkøbet af mobiltelefoner og PDA'er sker derfor ikke centralt, men hver afdeling køber forskellige mobiltelefoner afhængig af, hvor de får det bedste tilbud, siger Jann Kallehauge.
Det gør det endnu mere kompliceret at indfri forventningerne til udstyret, fordi der skal tages højde for særhederne fra hver enkelt producent af mobiltelefoner, PDA'er og meget andet, og konsulenterne understreger derfor, at ekstern hjælp skal indover fra den første dag, hvor virksomheden beslutter at udstyre sine medarbejdere med mobile enheder.
- Det undrer os lidt, at producenterne ikke selv har en interesse i at levere information om deres produkter, så kunderne selv kan udnytte mulighederne i det udstyr, de betaler for i dyre domme, slutter Jann Kallehauge.