Mød Steve Jobs' afløser

Trods Steve Jobs' store betydning for Apples brand er der tiltro til, at virksomhedens image overlever regent-skiftet. Men det er nogle store sko, tronfølgeren skal udfylde, og det bliver ikke uden udfordringer.

Artikel top billede

Apples stifter og konge, Steve Jobs, har netop meddelt, at han abdicerer.

Hans tronfølger, COO Tim Cook, står over for en stor udfordring, når han skal fylde tronstolen ud efter sin meget respekterede og karismatiske forgænger.

Richard Jones, der er lektor ved Copenhagen Business School (CBS) og ekspert i corporate branding, mener dog, at Apples brand har vokset sig så stærkt i Kong Jobs tid, at det i dag kan leve videre, selvom den markante kultleder forlader direktørstolen.

"Apple har et meget stærkt brand. De startede faktisk som et rebel-brand, som appellerede til en målgruppe, der søgte væk fra de store brands som for eksempel Microsoft. Men hver gang de gjorde det, voksede Apple sig større, så virksomheden til sidst slog sig selv," fortæller Richard Jones.

Han mener derfor, at Apple har bevist, at virksomheden kan overleve de fleste udfordringer. Desuden tror han ikke, Steve Jobs betyder så meget for den almene Apple-bruger.

"Jeg tror nu i virkeligheden, at der er mange af dem, som er glade for at bruge Apples produkter, der ikke ved, at det er Steve Jobs, der står bag," siger Richard Jones til Computerworld, hvortil han forklarer, at produkterne er så stærkt brandet, at de nærmest sælger sig selv.

Tronfølgeren udfordring
Lektor Jones tror dog ikke, Steve Jobs' tronarving står over for en helt let opgave. Der ligger nogle udfordringer i at overtage ledelsen af en virksomhed, hvor forgængeren har været så synlig og succesfuld.

"Det er altid sværere at følge en succes end en fiasko," siger han.

Allerede torsdag er Apples aktier gået fem procent ned. Der skal altså arbejdes for at bevare investorernes tillid. Dog mener Richard Jones, at der trods alt er udvist stor tillid, idet aktierne trods alt ikke er faldet mere.

"Steve Jobs er meget karismatisk, intelligent og innovativ. Han var nærmest en kultleder, når han stod frem og introducerede nye produkter," fortæller Richard Jones.

Hans råd til den nye Apple-konge er derfor, at han ikke skal forsøge at være en ny Steve Jobs.

"Hvis han forsøger at være Steve Jobs, har han tabt på forhånd. Han kan jo ikke være en bedre Steve Jobs end Steve Jobs selv. Derfor er det vigtigt, at han siger: 'Jeg er en helt anden person, jeg gør tingene anderledes, og jeg har en anden personlighed'. Det er nok i virkeligheden nemmere for ham," mener Richard Jones.

Læs ogsåApple-fans verden over: Kom tilbage, Steve! 

 

Denne artikel stammer fra ComONs søstersite Computerworld.dk

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job