Microsoft giver cloud-kunder million-rabat efter nedbrud

Lynnedslag var ikke "Act of God".

Microsoft har taget den store tegnebog frem. Kunder til selskabets Office 365 og BPOS cloud-tjenester får et nedslag på 25 procent på deres næste faktura. Nedslaget skal kompensere for et nedbrud af omkring syv timers varighed, som Microsofts irske datacenter var ude for i søndags.
Det fremgår af et brev, som Microsoft har sendt til blandt andre sine danske cloud-kunder, erfarer ComON.

Hos Microsoft Danmark forklarer produktchef Aaren Ekelund, at selskabet har sendt en forklaring på nedbruddet ud til sine cloud-kunder, og at man godskriver deres næste faktura med 25 procent, fordi oppetiden er kommet under de 99,9 procent, der er lovet i SLA’en (Service Level Agreeement).

Det er ikke første gang, at Microsofts sky går i sort

Selskabet er ellers ikke tilbageholdende med at love høj oppetid:

”Når du skifter til Cloud Power Microsoft, behøver du aldrig mere bekymre dig om strømafbrydelser,” hedder det i eksempelvis denne tekst.

Ifølge The Register giver Microsofts SLA fede rabatter, hvis oppetiden ryger under de lovede 99,9 procent: En oppetid på under 95 procent giver 100 procent rabat, oppetid på mellem 95 og 99,0 procent giver en rabat på 50 procent, mens oppetid på mellem 99,0 og 99,9 procent giver de 25 procents rabat, som selskabets kunder nu er blevet tildelt.

Mens Microsofts cloudtjenester har været ramt af flere forstyrrelser tidligere, er det første gang, at selskabets datacentre rammes af udenforstående begivenheder, der, som The Register anfører, kan betegnes som en ”Act of God”.
Lynnedslag kan med lidt god vilje beskrives som en ”Act of God,” men Microsoft valgte altså at tage ansvar for den alligevel.

”Det er klart, at der er en passus om force majeure i SLA’en – hvis der udbryder krig eller sker andre ting, vi ikke har kontrol over, og som forårsager nedbruddet. Men man kunne jo godt sige, at vi burde være forberedte på en situation som den, der opstod, da lynnedslaget i Dublin skete,” siger Aaren Ekelund.

Hvor mange danske kunder, Microsoft har til sine cloud-tjenester, ønsker selskabet ikke at oplyse, men siger, at der er 1000 virksomheder tilknyttet hjerhjemme – nogle af dem så store som A.P. Møller, andre meget små. Microsoft har tidligere fortalt, at man var oppe på 40 millioner brugere på verdensplan.

Microsoft fortæller heller ikke, hvor mange forskellige datacentre, der findes på verdens plan, eller hvor stor en del af kunderne, der globalt set blev berørt af nedbruddet på det irske datacenter.

Beslutningen om at lynnedslaget i Dublin ikke skyldes Guds hånd og at man må kreditere samtlige berørte kunder med 25 procent af deres næste regning, må dog under alle omstændigheder koste Microsoft et meget stort millionbeløb.

”Beslutningen om at gøre det blev truffet på øverste plan,” fortæller Aaren Ekelund.

Finansanalytiker Robert Jacobsen i Jyske Bank tror ikke, at udskrivningen kommer til at påvirke stenrige Microsoft synderligt:

”For Microsoft er det ikke noget, der får finansiel betydning. De gør det af hensyn til signalværdien,” siger han.
 

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly